Efterlängtad service för allmänheten är invigd

Nu ska Flens kommun kunna bistå med snabbare svar på enkla frågor och komma närmare invånarna. Det är målet med den nya kontaktcentret som invigdes på fredagsmorgonen.

Samhällsvägledarna Lotta Lennartsson och Maja Durlind tillsammans med teamledaren Sanna Öhlin intill kontaktcentret som invigdes på fredagsmorgonen.

Samhällsvägledarna Lotta Lennartsson och Maja Durlind tillsammans med teamledaren Sanna Öhlin intill kontaktcentret som invigdes på fredagsmorgonen.

Foto: David Gagnert

Flen2021-10-01 14:31

I slutet på 2019 skapades en projektgrupp, en plan sattes upp och sedan i slutet på förra året har kundcentret, eller kontaktcentret som det döpts till, byggts upp. Nu står det redo att ta emot kommuninvånarna.

– Det här är en utveckling av servicen i kommunen. Här ska man kunna få snabbare hjälp när det gäller enklare frågor och ärenden, säger Sanna Öhlin som är teamledare på kontaktcenter.

undefined
På fredagsmorgonen klipptes bandet utanför stadshusets entré när kontaktcentret officiellt invigdes.

Kontaktcenter är en vidareutveckling av receptionen som låg på samma plats i stadshusets entré. Hit ska alla som inte vet vem de ska vända sig till rörande kommunala frågor kunna komma.

– Man ska alltid kunna komma till oss för att få råd och vägledning i kommunala frågor, vi är helt enkelt vägen in i Flens kommun, säger Sanna Öhlin i sitt tal innan bandet högtidligt klipptes utanför stadshusets entré.

undefined
Teamledaren Sanna Öhlin framför kommunens nya kontaktcenter.

Kontaktcentrets personal, som tituleras samhällsvägledare, har fått utbildning gällande kommunens alla verksamheter för att kunna svara på enklare frågor. Förutom att kunna ge kommuninvånarna snabbare hjälp bidrar kontaktcentret till att ge handläggarna och specialisterna på kommunen mer tid till sina kärnuppdrag.

– Vi har gjort mycket av det här innan men inte i lika stor utsträckning. Nu blir det mer på riktigt, säger Lotta Lennartsson som jobbat i stadshusets reception i fem år.

Redan under våren sjösatte kommunen en chatt på sin hemsida som en del i satsningen på ökad service.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!