Det är verkligheten för 42-årige Tony Henningsson. Han är sjukpensionär och har rätt till färdtjänst, som är en typ av anpassad kollektivtrafik. Sörmlandstrafiken rekommenderar själva att den typen av resor bokas via appen Serviceresor Sörmland – något som inte alltid är så enkelt.
– Vill man använda funktionen "avresa snarast" får man ett felmeddelande och hänvisas att ringa för att boka sin resa. Varför har man en app som är till för att boka resor, om man ändå måste ringa för att boka resan?, undrar Tony Henningsson.
Han använder främst funktionen "avresa snarast" när han ska åka hem från mataffären, men när det inte fungerar har han fått rådet att även boka hemresan i förväg.
Sebastian Opava, biträdande enhetschef för Servicecenter särskild kollektivtrafik, håller med om att det kan vara enklare om man bokar resan i båda riktningarna.
– Det rekommenderar vi samtliga att göra. Det är en himla massa människor som reser i regionen samtidigt, och man riskerar en längre väntetid om man bokar resan precis när man behöver åka, säger han och fortsätter:
– Man måste komma ihåg att sjukresor och färdtjänst är en del av kollektivtrafiken, det är ingen taxiverksamhet.
De gånger som det är möjligt att boka resan direkt i appen, har Tony Henningsson stött på ytterligare problem. Priserna på resor mellan Hälleforsnäs, där han bor, och Lövåsen i Katrineholm varierar på ett sätt som han inte kan förklara.
– Ibland kostar det 96 kronor och ibland 126 kronor att åka till Elgiganten, och till Biltema kan det vara så billigt som 66 kronor. Om man bokar resan i ett sånt läge får man betala det höga priset, men det känns som att man betalar onödigt mycket då, säger han.
Sebastian Opava håller med om att de varierande prisförslagen låter konstiga, men påpekar också att det kan finnas naturliga orsaker.
– Det låter som en typisk sak som behöver utredas, men samtidigt måste man ha med sig att priserna kan variera. Det beror på om man reser ensam eller med en medresenär, eller bokar extra hjälp under resan, säger han.
Men efter att Tony Henningsson upplevt problem med färdtjänsten upprepade gånger, har han börjat undvika resorna. Istället för att åka kollektivt varje vecka, som han önskar, sker det knappt en gång i månaden.
– Jag ber bekanta att ställa upp när jag ska till mataffären, säger han.
Men Sebastian Opava framhåller att det kan finnas enkla lösningar på det som framstår som ett stort problem.
– Upplever man att något är fel, måste man ta kontakt med oss. Vi finns här för våra resenärer. Om det är problem med felaktiga prisuppgifter, kan de oftast åtgärdas inom en dag.
Tony Henningsson har, i samtal med Sörmlandstrafikens kundtjänst, påtalat bristerna med appen. Trots det upplever han ingen förändring, och ställer sig fortsatt frågande till det han beskriver som "en ofullständig app".
– Man borde uppdatera appen, och ha den helt avstängd under tiden, säger han.
Efter strulet har hans tålamod tagit slut, och han beskriver sitt förtroende till Sörmlandstrafiken som helt förbrukat.
– Som resenär upplever jag ingen trygghet över huvud taget, appen känns bara opålitlig, säger han.
Sebastian Opava råder alla resenärer som upplever problem, att ta kontakt med dem.
– Vi tar alla synpunkter på största allvar, för vi vet hur viktig den här verksamheten är, säger han.