Minst en gång i månaden tar Cecilia Flodin tåget till Katrineholm. Ibland åker hon på utflykter till Stockholm och några gånger hälsar hon på sin syster i Eskilstuna. Varje gång köper hon biljett i en av automaterna på järnvägsstationen i Flen.
Men från och med 7 september går inte det längre. Biljettautomaterna ska tas bort.
– Man måste ha en smartphone nu, berättar Cecilia Flodin.
Hon säger det med en besviken ton. Någon sådan telefon har inte 72-åriga Cecilia Flodin. Bland annat för att hon inte vill och för att hon har problem med elöverkänslighet.
När Cecilia Flodin varit i kontakt med Mälartåg berättar hon att de hänvisar till att göra biljettköp i mobilappen.
– För oss som inte har en smartphone krymper världen, det är så det är faktiskt, säger hon.
För henne innebär förändringen att om hon vill åka tåg behöver hon ta sig till närmaste stad där man via ett ombud kan köpa en biljett.
– Då får jag ta bussen till Katrineholm. Det är enda möjligheten att ta sig till en ort som är lyckligt lottad att ha ett ombud. Jag tycker att Flen är tillräckligt stort, det är ingen by, säger Cecilia Flodin.
I Flen är det från SJ:s automater som resenärer kunnat köpa biljetter till Mälartåg trots att SJ inte kör till kommunen. Men beslutet är inte unikt för Flen.
– Vi avvecklar biljettautomaterna överallt. Där vi säljer våra SJ-biljetter har vi ett samarbete med Pressbyrån på väldigt många ställen där man kan köpa biljetter. Under många år har vi avvecklat automaterna och vi har sett att nästan alla biljetter redan köps via nätet eller appen, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ.
När de nu tas bort innebär det svårigheter för Cecilia Flodin. Och en del förändringar.
– Ibland har jag åkt till Stockholm, men det går inte längre. Jag kan inte sitta och åka till Katrineholm med buss för att köpa en tågbiljett, säger hon.
Men Cecilia Flodin har en förhoppning om förändring.
– Jag drömmer om att strömma ihop 50 personer som bara kliver in på tåget utan biljett, säger hon.
Enligt Marcus Österdahl, försäljningsstrateg på Mälardalstrafik, avvecklar SJ alla sina kvarvarande biljettautomater.
– På många orter är det väldigt få som köper biljett i dessa automater, eftersom resenärernas resvanor digitaliseras väldigt snabbt. Det är en försäljningskanal som används allt mindre och är dyr att upprätthålla.
Nu när biljettautomaterna i Flen tas bort hur ska en person utan smartphone köpa biljett för att åka Mälartåg?
– Vår ambition är att inom kort i september kunna erbjuda biljettköp med Mälartåg via Mälartåg kundservice. Den informationen kommer att finnas på mälartåg.se så snart allt är klart.
Det pågår just nu ett "intensivt utvecklingsarbete" med att ta fram en ny nationell försäljningsplattform menar Marcus Österdahl.
– I förlängningen kommer det att bli lättare för exempelvis stationskiosker, bibliotek eller andra verksamheter i exempelvis Flen att vara ombud och sälja både Mälartågs och andra tågbolags biljetter.