Den kallades årets film långt innan någon hade sett den första trailern. Men hajpen kring del sju i "Star wars"-sagan har inte bara varit förväntansfull – i lika hög grad har den präglats av ren och skär skräck. Alla vi som bevittnade hur George Lucas med egna händer spolierade sitt livsverk med den tramsiga nystarten 1999, för att sedan fokusera på den lukrativa leksaksförsäljningen, har haft svårt att tro på en framtid för "Star wars" annat än i Legohyllan.
Kanske var det upphovsmannens sorti som krävdes för att varumärket skulle kunna bli relevant för vuxna igen. När JJ Abrams nu presenterar sin första film i vad som ska bli en ny trilogi, levererar han precis det som fansen har hoppats på.
"The force awakens" är en snygg actionfilm i maffig 3D, men den är också en orgie i nostalgi. Varje bildruta, varje klipp och varje replik är ett lån eller en kommentar till något i de tre originalfilmer. Bara detta att Abrams har döpt ett vapen till Starkiller (Luke Skywalkers efternamn i ett tidigt manusutkast till den första filmen) visar på ett nördfjäsk som gränsar till det genanta.
Även själva handlingen är ett tunt maskerat hopkok av originalet. Här finns hemliga släktband, dramatiska demaskeringar och en ung människa med dolda förmågor. Personer slits mellan den onda och den goda sidan av Kraften, och en gullig robot bär nyckeln till galaxens öde inne i sin runda kropp.
Det låter kanske lite fattigt, men Abrams kärlek till grundmaterialet är så uppenbar att jag mest blir rörd. Han har också tillfört några välbehövliga uppdateringar, som en högst kapabel kvinnlig huvudperson. "Jag vet hur man springer utan att någon håller mig i handen", fräser Daisy Ridley till motspelaren John Boyega (men kanske också till Hollywoods samlade regissörskår). Ingen skulle komma på idén att kränga på henne en guldbikini.
Boyega i sin tur spelar en stormtrooper som bryter sig loss från de raka kolonnerna i Imperiets armé. Det är ett vältajmat drag av Abrams att göra en människa av själva symbolen för ansiktslös kanonmat.
Över huvud taget känns grundpremissen i "Star wars" – att en brokig skara rebeller gör uppror mot homogena horder – som en högst relevant berättelse för 2015.