VÄrdcentralen Tunafors i Eskilstuna har olika teman i sitt skyltfönster som pÄ olika sÀtt kretsar kring kropp och hÀlsa. Temat de dukade upp under pÄsken gjorde att vÄrdcentralen hamnade i stormens öga.
Bredvid ett pÄskÀgg fyllt med godis lÄg en lapp med texten: "Om en normalviktig 11-Äring fyller pÄskÀgget med 300 gram godis och Àter upp det sjÀlv, sÄ behöver hen jogga snabbt i 4 timmar och 30 minuter".
Dessutom satt en lapp med titeln "Snaskbudget" uppe som beskrev hur mycket löpning diverse sötsaker motsvarar. AlltifrÄn en kilometer för en kola till 18 kilometer för en pizza.
Temat har skapat stor uppmĂ€rksamhet. Bland annat har Ă ngestpodden delat ett inlĂ€gg pĂ„ Instagram med bilder pĂ„ vĂ„rdcentralens tema till sina 19 000 följare. "Varför mĂ„r unga sĂ„ dĂ„ligt frĂ„gar vi i samma andetag som det hĂ€r tydligen hĂ€nger uppe?! Ătstörningar kryper ner i Ă„ldrarna. Ja, undrar varför?". Skriver podden till inlĂ€gget och fortsĂ€tter: "En 11-Ă„ring som Ă€ter det hĂ€r pĂ„skĂ€gget behöver inte jogga ett steg. Snaskbudgeten Ă€r ocksĂ„ helt frĂ„n vettet".
InlÀgget har fÄtt flera hundra kommentarer och kritiken mot VÄrdcentralen Tunafors Àr svidande. Bland de som kommenterat finns influencer och programledaren Margaux Dietz: "Det Àr det sjukaste jag sett, var i helvete Àr det hÀr?", skrev hon innan det var klarlagt att det var Tunafors VÄrdcentral det handlade om.
Ăven influencern Sanna Guidetti, fru till fotbollsproffset John Guidetti, har kommenterat: "Helt idiotiskt", skriver hon tillsammans med en emoji med ett brustet hjĂ€rta.
Efter kritikerstormen, dÀr bland annat en mamma till en dotter med anorexi besökte vÄrdcentralen och ifrÄgasatte informationen i skyltfönstret, har VÄrdcentralen Tunafors tagit bort den.
VÄrdcentralens verksamhetschef Karolina Williamsson Àr Ängerfull.
â Att informationen överhuvudtaget kom upp i fönstret tar jag som verksamhetschef pĂ„ mig. Tanken var att visa hur mycket socker/kolhydrater det finns i olika produkter men det presenterades pĂ„ ett sĂ€tt som blir totalt fel, skriver hon i ett mejl till tidningen.
Hon har full förstÄelse för den kritik som riktats mot vÄrdcentralen gÀllande det som visades i skyltfönstret.
â Jag förstĂ„r hur detta har uppfattats och beklagar verkligen det intrĂ€ffade. Vi ska absolut inte arbeta pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet nĂ€r det gĂ€ller att informera om kost och hĂ€lsa. Vi vill sjĂ€lvklart inte skuldbelĂ€gga nĂ„gon eller skapa stress eller oro, skriver Karolina Williamsson och fortsĂ€tter:
â Det Ă€r jĂ€tteviktigt att mat inte blir en laddad frĂ„ga, frĂ€mst för barn och unga. Jag vet att informationen har gjort just detta, sĂ€rskilt hos personer med Ă€tstörningsproblematik. Och för detta ber jag om ursĂ€kt.
Karolina Williamsson menar att temat under pÄsk aldrig var riktat specifikt mot barn.
â Vi riktar oss egentligen aldrig mot barn eller unga, utan mot de förĂ€ldrar som önskar och efterfrĂ„gar rĂ„d och stöd i de levnadsvanor som familjen som helhet har.