VĂ„rdcentral vikthetsade mot barn – backar efter kritik

Äter du tio chips kostar det tvĂ„ kilometers löpning, tar du en tĂ„rtbit fĂ„r du lĂ€gga Ă„tta kilometer bakom dig och för att förtjĂ€na ett pĂ„skĂ€gg med 300 gram godis mĂ„ste en normalviktig 11-Ă„ring jogga snabbt i 4,5 timmar. Den informationen spred VĂ„rdcentralen Tunafors som efter en kritikerstorm backar helt.

VÄrdcentralen Tunafors informationskampanj kring kalorier och motion i pÄsk fick stenhÄrd kritik frÄn mÄnga hÄll, bland annat frÄn influencern Margaux Dietz.

VÄrdcentralen Tunafors informationskampanj kring kalorier och motion i pÄsk fick stenhÄrd kritik frÄn mÄnga hÄll, bland annat frÄn influencern Margaux Dietz.

Foto: SkrÀmklipp/Malin Hoelstad/SvD/TT/Joakim Serrander

Eskilstuna2022-04-24 12:06

VÄrdcentralen Tunafors i Eskilstuna har olika teman i sitt skyltfönster som pÄ olika sÀtt kretsar kring kropp och hÀlsa. Temat de dukade upp under pÄsken gjorde att vÄrdcentralen hamnade i stormens öga.

Bredvid ett pĂ„skĂ€gg fyllt med godis lĂ„g en lapp med texten: "Om en normalviktig 11-Ă„ring fyller pĂ„skĂ€gget med 300 gram godis och Ă€ter upp det sjĂ€lv, sĂ„ behöver hen jogga snabbt i 4 timmar och 30 minuter". 

Dessutom satt en lapp med titeln "Snaskbudget" uppe som beskrev hur mycket löpning diverse sötsaker motsvarar. AlltifrÄn en kilometer för en kola till 18 kilometer för en pizza.

VÄrdcentralen Tunafors har olika teman i sitt skyltfönster. Det som dukades upp under pÄsken kretsade kring kalorier och motion. Ett tema som kritiserades starkt.
VÄrdcentralen Tunafors har olika teman i sitt skyltfönster. Det som dukades upp under pÄsken kretsade kring kalorier och motion. Ett tema som kritiserades starkt.

Temat har skapat stor uppmĂ€rksamhet. Bland annat har Ångestpodden delat ett inlĂ€gg pĂ„ Instagram med bilder pĂ„ vĂ„rdcentralens tema till sina 19 000 följare. "Varför mĂ„r unga sĂ„ dĂ„ligt frĂ„gar vi i samma andetag som det hĂ€r tydligen hĂ€nger uppe?! Ätstörningar kryper ner i Ă„ldrarna. Ja, undrar varför?". Skriver podden till inlĂ€gget och fortsĂ€tter: "En 11-Ă„ring som Ă€ter det hĂ€r pĂ„skĂ€gget behöver inte jogga ett steg. Snaskbudgeten Ă€r ocksĂ„ helt frĂ„n vettet". 

InlĂ€gget har fĂ„tt flera hundra kommentarer och kritiken mot VĂ„rdcentralen Tunafors Ă€r svidande. Bland de som kommenterat finns influencer och programledaren Margaux Dietz: "Det Ă€r det sjukaste jag sett, var i helvete Ă€r det hĂ€r?", skrev hon innan det var klarlagt att det var Tunafors VĂ„rdcentral det handlade om. 

Även influencern Sanna Guidetti, fru till fotbollsproffset John Guidetti, har kommenterat: "Helt idiotiskt", skriver hon tillsammans med en emoji med ett brustet hjĂ€rta.

Margaux Dietz Àr en av Sveriges frÀmsta influencers och hon reagerade starkt pÄ VÄrdcentralen Tunafors tema.
Margaux Dietz Àr en av Sveriges frÀmsta influencers och hon reagerade starkt pÄ VÄrdcentralen Tunafors tema.

Efter kritikerstormen, dÀr bland annat en mamma till en dotter med anorexi besökte vÄrdcentralen och ifrÄgasatte informationen i skyltfönstret, har VÄrdcentralen Tunafors tagit bort den.

VÄrdcentralens verksamhetschef Karolina Williamsson Àr Ängerfull.

– Att informationen överhuvudtaget kom upp i fönstret tar jag som verksamhetschef pĂ„ mig. Tanken var att visa hur mycket socker/kolhydrater det finns i olika produkter men det presenterades pĂ„ ett sĂ€tt som blir totalt fel, skriver hon i ett mejl till tidningen.

Hon har full förstÄelse för den kritik som riktats mot vÄrdcentralen gÀllande det som visades i skyltfönstret.

VÄrdcentralen Tunafors ligger pÄ Sveaplan i Eskilstuna.
VÄrdcentralen Tunafors ligger pÄ Sveaplan i Eskilstuna.

– Jag förstĂ„r hur detta har uppfattats och beklagar verkligen det intrĂ€ffade. Vi ska absolut inte arbeta pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet nĂ€r det gĂ€ller att informera om kost och hĂ€lsa. Vi vill sjĂ€lvklart inte skuldbelĂ€gga nĂ„gon eller skapa stress eller oro, skriver Karolina Williamsson och fortsĂ€tter: 

– Det Ă€r jĂ€tteviktigt att mat inte blir en laddad frĂ„ga, frĂ€mst för barn och unga. Jag vet att informationen har gjort just detta, sĂ€rskilt hos personer med Ă€tstörningsproblematik. Och för detta ber jag om ursĂ€kt.

Karolina Williamsson menar att temat under pÄsk aldrig var riktat specifikt mot barn.

– Vi riktar oss egentligen aldrig mot barn eller unga, utan mot de förĂ€ldrar som önskar och efterfrĂ„gar rĂ„d och stöd i de levnadsvanor som familjen som helhet har.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!