Som vi tidigare berĂ€ttat ligger Sörmland i bottenskiktet vad gĂ€ller behöriga lĂ€rare i grundskolan. Eskilstuna Ă€r inget undantag. Enligt LĂ€rarförbundets rapport har blott 63 procent av lĂ€rarnaââ i Eskilstunas grundskolor lĂ€rarlegitimation och behörighet i minst ett Ă€mne. I hela riket rankas Eskilstuna dĂ€rmed som nummer 219 av landets 290 kommuner.
Kommunens egna fÀrskare siffror frÄn maj i Är visar att 64 procent av lÀrarna i de kommunala grundskolorna Àr behöriga. För fÄ enligt facket som larmar om att elever riskerar att inte fÄ en enda behörig lÀrare under hela sin skoltid.
Enligt Cecilia Rahbek Nöhr, LÀrarförbundets ordförande i Eskilstuna, Àr problemet kÀnt sedan lÀnge.
â 2015 hade vi en manifestation pĂ„ Fristadstorget med 650 par skor för att visa hur mĂ„nga lĂ€rare som kommer saknas i Eskilstuna om tio Ă„r. Det Ă€r dĂ€r vi Ă€r nu, det fattas en stor mĂ€ngd utbildade lĂ€rare, sĂ€ger hon.
Rahbek Nöhr ser flera faktorer bakom Eskilstunas siffror.
â Stora pensionsavgĂ„ngar Ă€r en förklaring. MĂ„nga orkar inte vara kvar till 65 utan gĂ„r tidigare. NĂ€r de slutar blir glappet stort.
Ett annat dilemma Àr att en hög andel studenter pÄ lÀrarutbildningarna hoppar av i förtid.
â FĂ„ gĂ„r fĂ€rdigt utbildningen. MĂ„nga lĂ€mnar och söker sig till andra jobb.
Cecilia Rahbek Nöhr betonar att fenomenet inte bara rör Eskilstuna, utan hela landet.
â Arbetsmiljön Ă€r inte dĂ€r den ska och lönebilden lockar inte unga. Men Ă€ven annat styr. I vissa socioekonomiskt utsatta omrĂ„den fĂ„r huvudmannen extra statligt stöd som ger 10 000 kronor mer i mĂ„naden för en förstelĂ€rare. Men det gĂ„r inte att rekrytera Ă€ndĂ„.
Hans Ringström, chef för kommunala grundskolan i Eskilstuna, pekar pÄ den nationella lÀrarbristen som den största orsaken till situationen i Eskilstuna.
â Givetvis vill vi vĂ€rva nyexaminerade lĂ€rare och jobbar för att Eskilstuna ska vara en attraktiv arbetsplats sĂ€ger han.
Behörigheten skiftar Ätskilligt mellan olika skolor. En tendens Àr att utbildade lÀrare dras till likasinnade.
â Ăr man behörig vill man ha kollegor som ocksĂ„ Ă€r det. Men det kan vara lika svĂ„rt att rekrytera till skolor i utsatta omrĂ„den som till smĂ„ skolor pĂ„ landsbygden, sĂ€ger Cecilia Rahbek Nöhr.
Enligt LÀrarförbundet ligger Eskilstunas friskolor varken bÀttre eller sÀmre till gÀllande lÀrarbehörighet.
â Liksom i de kommunala skolorna varierar det frĂ„n skola till skola.