Musikalisk njutning av fyrtal i ess

Svante Thuresson och Victoria­ Tolstoy brukar ju var för sig vara två av jazzklubbarnas starkaste kort när säsongprogrammet presenteras.

Eskilstuna2013-10-18 05:00

Höstsäsongen 2013 slogs det alltså på stort när de båda två kunde avnjutas samma kväll – nästan lite som när The Beatles hade så gott om förstklassigt material att de kunde kosta på sig att lägga både "Day tripper" och "We can work it out" på samma singel.

Och som inte det vore nog hade den uppträdande vokalkvartetten Jazz Unit ytterligare två vokala ess att lägga till denna oslagbara pokerhand, i form av skönsjungande energiknippet Vivan Buczek och Peter Asplund, som bjöd på Chet Bakersk kombination av sång och trumpet i bästa croonerstil.

Lägg till uppbackning av ovanligt spelglada pianisten Claes Cronas trio, och fredagskvällen på Eskilstuna Teater kan klassas som en totalseger.

Peter Asplund ådrar sig ett tidigt jazzminne, när han som 15-åring blåste 4:e trumpet i sin första konsert med Södertäljes lokala storband. Gästsångare den kvällen var såklart ingen mindre än Svante Thuresson, och den kvällens första låt var Mel Tormés "Jet set" – vilken Asplund nu fick chansen att reprisera för den entusiastiska publiken på Eskilstuna Teater, i sångduett med sin inspirationskälla.

En duett som stod ut lite extra var Viktoria Tolstoys lekfulla musikbattle med Mattias Svenssons kontrabas i Ray Charles "Hallelujah, I love him so", som lockade såväl människorna på parketten som på scenen till stora leenden.

Peter Asplund överraskar gång på gång med snygga vokala insatser, Mel Tormé kan känna sig hedrad, och några av konsertens absolut finaste stunder kan tillskrivas de fyra gånger han plockar upp trumpeten – till exempel när andra set inleds med en instrumental "A night in Tunisia".

Vivian Buczek blixtrar i den blixtsnabba vokalversionen av Thelonius Monks "Well, you needn’t", som även får trummisen Rasmus Kihlbergs trumpinnar att smattra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om