Många valde att ge #röttkort

Kampanjen #röttkort mot diskriminering gav större utdelning än arrangörerna vågade hoppas på.– Att samverka med en tidning gav oss artiklar som vi kunde dela i våra nätverk. Det gav ett enormt genomslag, säger Malin Gustafsson från Sörmlandsidrotten.

Eskilstuna2015-05-24 14:21

Tanken bakom #röttkort mot diskriminering var enkel. Låt kända och lokala aktörer träda fram och ta offentligt avstånd från all hbtq-diskriminering inom idrottsvärlden.

Bakom satsningen stod Sörmlandsidrotten, organisationen Humanitas – och Eskilstuna-Kuriren.

Tidningen har hittills publicerat ett 20-tal artiklar och under pridefestivalen avrundades projektet på Fristadstorget. Men det sista röda kortet är inte lagt för det, säger Eskilstuna-Kurirens nyhetschef Kristina Levin:

– Vi har varit med och jobbat fram ett projekt som fått stor uppmärksamhet. Nu är festen slut. Då kommer det en vardag. Då är det viktigt att alla som fått upp ögonen för detta fortsätter arbeta i samma anda. Därför kommer vi att följa upp den här kampanjen om ett år, lovar hon.

Bland de som slutit upp i kampanjen finns fotbollsspelaren Anton Hysén, idrottsminister Gabriel Wikström samt OS-ryttarna Pether Markne och Per Sandgaard.

På Instagram och facebook har många privatpersoner valt att stödja kampanjen genom att tagga sina bilder och inlägg med #röttkort.

– Vi kan se att det börjar bli en viktig fråga för många och att näringslivet vill synas i sådana här sammanhang. Därför är vi väldigt nöjda med resultatet av kampanjen. Vi når helt enkelt ut till fler när vi samarbetar med en tidning, säger Isabel Jansson från Humanitas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om