Sedan flera år tillbaka erbjuds alla som kör motorcykel att satsa på en så kallad avrostningskurs på banor runt om i landet.
– Glädjande nog är det många som nappar på de inbjudningar som kommer från SMC och Gröndal i Eskilstuna, säger Anders Carlsson, som just nu går in i slutfasen för planerna för årets vårkortege i Eskilstuna, som genomförs nu på lördag.
Normalt sett kommer det strax över eller strax under 500 mc-förare.
– Det är väldigt väderrelaterat det där, får vi regn blir vi nog inte fullt så många.
Väldigt viktigt för övriga trafikanter att tänka på är att en kortege inte får brytas.
– Det händer nästan alltid att någon stolle ska in med sin bil i alla fall, men i regel har vi ganska god hjälp av polisernas mc-förare som ser till att det löper ganska smidigt i rondellerna.
Men Anders Carlsson vill inte ensidigt rikta kritik mot bilister och som mc-förare måste man, menar han, vara beredd på att alla bilister inte ser dig.
– Det är inget nytt, alla som åker hoj vet att man får tänka för nästan alla trafikanter när man är ute på vägarna. Det gäller verkligen att köra med insidan...
Och att det enbart skulle vara yngre motorcyklister som ställer till med olyckor eller missbedömer både sin egen hastighet och andras tror inte Anders Carlsson riktigt på. För visserligen kan orutin eller ungdomlig överskattning av den egna förmågan att behärska en snabb och stark motorcykel ställa till det mellan varven.
– Jag har ändå en känsla av att klientelet mc-entusiaster bara blir äldre och äldre. Var gång jag är ute och åker så möter jag nästan bara äldre förare. Förare under 50 är snudd på lätträknade.
När det gäller just dödsolyckor så är det två grupper som är beklagigt överrepresenterade, enligt Anders Carlsson:
– Kan vi få bort de här som saknar körkort och som kör på fyllan då tror jag att vi skulle kunna halvera antalet dödsolyckor och nå de mål som regering och riksdag har satt upp.
Arne Grelsson håller med:
– De här som åker på fyllan eller är ute och bara busåker de förtjänar inte att kallas motorcyklister, säger han och menar att det egentligen är lika orimligt som att kalla de värsta huliganerna för fotbollsentusiaster.
Alla har synpunkter på hur vägar byggs och vilket underlag som väljs.
– Det där med vajerräcken, njae, det kanske är perfekt för bilister, men inte så lyckat för oss på motorcykel, säger Arne Grelsson.
På tal om underlag så minns Anders Carlsson en vurpa när han just körde av E 20 mot västerleden.
– Det var någon sorts sten i ett slags röd asfalt som slipats ned så det var halt ungefär som på en dansgolv i en balsal. Jag slog mig inte alls, konstigt nog, jag blev bara åkande på ändalyktan och väldigt förvånad. Det gick lite sämre med motorcykeln.
– Dessbättre asfalterade de om den här avfarten ganska kort efter den här olyckan.
Vad gäller fortlöpande vidareutbildning anser alla att det är en bra idé.
– Ta chansen att övningsköra lite grand på en bana, där instruktörer kollar dig hur du gör och hur du kör, lyder Anders Carlssons uppmaning. Jag rekommenderar det för alla.