I en upphaussad, webbsänd lansering visade den amerikanska biltillverkaren på söndagskvällen lokal tid upp Mustang Mach E. Den ingår i en storsatsning, värderad till 11,5 miljarder dollar de närmaste åren, på helt och delvis eldrivna bilar.

Finesser à la Tesla

I reaktioner på nätet hyllas Mach E som den kanske första "vanliga" elbilen för massorna från ett traditionellt amerikanskt märke.

Artikelbild

| Den stora skärmen i mitten av kupén påminner om Teslas bilar.

Men samtidigt påpekas att konkurrenten Tesla för flera år sedan gjorde sig av med nosplattan som ska påminna om motorgrill i fronten, ett bärande designelement på den nya Mustangen. Och att Ford, liksom även exempelvis Volvo har gjort, stolt beskriver finesser som en stor skärm i kupén samt trådlösa uppdateringar av bilen som banbrytande nyheter – teknik som Tesla haft länge.

Amerikanska bedömare påpekar också att Teslas börsvärde numera är nästan dubbelt så högt som Fords.

"Stenhårt emot"

Men det anrika Detroitföretaget hoppas att Mustangens goda rykte i kombination med framtidens teknik ska innebära ett lyft, även om vd:n Bill Ford har varit skeptisk.

Artikelbild

| Någon motor syns inte till under nya Mustangs huv. På typiskt elbilsvis finns här i stället ett extra bagageutrymme.

Jag var stenhårt emot det från början, säger han enligt amerikanska medier om att sätta Mustang-loggan på en batteridriven bil.

Men när Bill Ford – sonsonson till grundaren Henry Ford – fick provköra en prototyp ändrade han sig.

Det kändes som en Mustang-upplevelse.

Mustang Mach E ska börja levereras om ungefär ett år, och i USA kosta från 43 000 dollar (415 000 kronor).