– Det är inte för egen del som jag reagerar och blir förbannad, vi klarar oss.
Vi står utanför hans hus i Björkvik. Solgasset bjuder värme och naturen väcks till liv, en plats på jorden att uppskatta.
Men Leif Fredriksson tänker närmast på alla dem som ska tvingas finansiera och bygga en väg för att få tömning av brunn utförd framöver.
Bakgrunden är att Leif Fredrikssons avlopp inte levde upp till lagstiftningen. Miljöförvaltningen beslutade om förbud att släppa ut avloppsvatten från hösten 2011.
Med myndigheternas hjälp fann man en plats på tomten där en ny trekammarbrunn kunde installeras och en fosforfälla där vatten renas och sedan går vidare in i en naturlig infiltrationsbädd.
Den nya brunnen kostade 100.000 kronor. Och allt fungerar som det ska. Men för någon månad sedan kom ett aviseringsmeddelande som fick Fredriksson att gå i taket igen.
Från Sörmland vatten meddelades att fastighetsägare som får sina brunnar tömda av slambil ska se till att transportvägen ska hållas i farbart skick och halkfri under vintertid. Vägen ska vara minst tre meter bred och med en fri höjd på fyra meter. Vägen ska hålla för 25 ton.
Fredriksson understryker att när myndigheterna var involverade i att en ny brunn skulle anläggas var det ingen som nämnde något om sådana regler. Om man så hade gjort hade han lagt brunnen närmare sin väg. En väg som håller måttet och som slambilen inte har några problem med att köra upp på för tömning.
– För mig är det inga problem. Men själva principen.
Han konstaterar att många fastighetsägare kan komma att få problem med att följa de vägregler som gäller för slamtömning, och uppmanar dem som är i färd med att anlägga nya brunnar, som i exempelvis Österåker, att vara uppmärksamma på vad som gäller.
För om slambilen kommer ut och vägen och omständigheterna inte följer de nya direktiven kommer bilen att vända utan att tömma brunnen och fastighetsägaren får betala en så kallad bomavgift på 500 kronor.
Under vintertid med snö och is kan det vara svårt för en fastighetsägare att hålla vägen "isfri" som nu krävs. Själv ringde han till företaget som sköter slamtömningen och sköt upp en tömning just för att han var osäker på om vägen skulle hålla under mars.
Brunnen töms två gånger per år, men nu lär det bli än viktigare att planera under vilken period som slambilen kan få komma.