Det var vid 13.30-tiden i tisdags som en buss vid Björkviksskolan plötsligt gled ner i diket vid vändplanen. En vändplan som nyligen byggts om för att skapa färre problem för bussarna som vänder där dagligen.
– Det var helt enkelt väldigt halt vid vändplanen vid skolan, där bussen gled av i låg hastighet. Det fanns ingen risk för att någon skulle bli skadad, säger Henrik Posse, chef för trafikförsörjningen på Sörmlandstrafiken.
Efter någon timme fick bussen bärgningshjälp och Henrik Posse är noga med att påpeka att det inte ens var någon risk för personskador. Bussen hade ett antal passagerare, berättar han.
– Det är en trång vändplan över huvud taget och nu var det så att det hade regnat på den packade snön som blev varm och hal, tyngden på bussen gjorde att den gled, säger Sten Uppsäll, kvalitetschef på Nobina Sörmland som är det företag som kör bussarna åt Sörmlandstrafiken.
– Men grusar man isarna och saltar dem så är det inga problem, men det görs väldigt sällan. Vi vill att man saltar vägar så man får bort isbarken, det blir som nyspolad is annars. En 17-18 ton tung buss kan stå still och glida av sig självt på sådan is, säger Sten Uppsäll som är kritisk till varför inte väghållarna grusar så hala platser.
– Det här är en verklighet vi får leva med nu med alla väderomslag och det blir väldigt otäckt. Det är väghållarna som ska ut med blixtfart och grusa vägarna, inte sanda. Helst salta, det är det som bäst får bort isbarken från vägen. Men det är ju lite kontroversiellt med salt, säger Sten Uppsäll.
Vad har ni gjort åt problemet?
– Jag förutsätter att det är åtgärdat, säger Henrik Posse.
– Vi ringer direkt till väghållaren och tjatar, det är tillsagt, men om de verkligen har gjort något vet jag inte, säger Sten Uppsäll.