Caroline, 33, totalsågar korset: "Flugit runt i bilen"

56:an börjar bli färdig mellan Katrineholm och Bie – men alla är inte nöjda.
Caroline Hoffstedt, 33, är kritisk mot utformningen av Bies södra infart.
– Skulle jag svänga fortare hade jag flugit runt i bilen, säger hon.

Caroline Hoffstedt dissar den södra infarten till Bie. Hon anser att korsningen är trafikfarlig.

Caroline Hoffstedt dissar den södra infarten till Bie. Hon anser att korsningen är trafikfarlig.

Foto: Privat och Jimmy Persson

Bie2024-11-13 06:00

Ombyggnationen av 56:an har pågått i 2,5 år. Etappen mellan Katrineholm och Bie är i princip färdig, men vissa justeringar och arbeten vid sidan av vägen återstår. Hastigheten är höjd till 90 och omkörningsfilerna är öppna. Nästa år ska hastigheten höjas till 100. 

Stora delar av vägen har byggts om för att förbättra trafiksäkerheten, men vissa delar ser ungefär likadana ut som tidigare. Bland annat den södra infarten till Bie. Där behöver trafikanter från Katrineholm fortsatt göra en snäv högersväng när de ska köra in mot samhället.  

Lösningen uppskattas inte av alla, särskilt inte när bakomvarande trafikanter inte håller tillräckligt stort avstånd till den som ska svänga. 

– Jag bromsar ned till 40 innan jag kan svänga på ett tryggt och säkert sätt. Samtidigt blir jag stressad av fordonen bakom. Men skulle jag svänga fortare hade jag flugit runt i bilen. Infarten är alldeles för snäv, säger Caroline Hoffstedt, boende i Bie. 

Hennes förhoppning var att trafikanterna skulle fått ett eget högersvängfält, alternativt en mindre snäv avfart på nya 56:an. 

– Jag hade hoppats att korsningen skulle bli säkrare, men den är lika dålig som förut. Jag har pratat med andra som bor här och flera tycker att den kunde ha utformats på samma sätt som den södra infarten till Valla, med en liten avfart, säger Caroline Hoffstedt. 

undefined
Torbjörn Arvidsson är biträdande projektledare på Trafikverket för ombyggnationen av riksväg 56.

Trafikverket känner till åsikten, men är inte beredd att bygga om korsningen. Utöver kostnadsaspekten, är det främsta skälet att ett högersvängfält eller avfart kan skymma sikten för trafikanter, som i det här fallet kommer från Bie och ska svänga ut i korsningen.

– Det här är en vanlig synpunkt vi får. Jag har förståelse för att många upplever det som jobbigt att ha någon bakom sig när man ska svänga, men avfarten som efterfrågas kan skymma sikten. Det är klart att vi hade velat bygga motorväg för att få bort korsningarna, men det är ingen rimlig ambitionsnivå. Vi prioriterar mitträcket, säger Torbjörn Arvidsson, biträdande projektledare på Trafikverket. 

Caroline Hoffstedt och de övriga trafikanterna får alltså stå ut med nuvarande lösning. Samtidigt skickar hon med ett tips. 

– Jag har börjat blinka mycket tidigare än vanligt för att signalera och förbereda de bakom mig att jag ska svänga, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!