Slit och hårt arbete bakom nysatsning på hemmaplan

Familjeföretaget Strandviks blommor nysatsar i Baggetorp – platsen där allt började för 66 år sedan.

Baggetorp2013-09-26 10:15

Det är dagen efter den mingelkväll som familjen Åhlström anordnade för att fira sina nyrenoverade lokaler på handelsträdgården i Baggetorp.

Elin Åhlström visar runt i växthuset och butiken medan mamma Gunborg servar kunderna. Elin Åhlströms pappa Lars Åhlström har åkt till Oxelösund för att leverera ljung till kommunen, ljungplantor som drivits upp i växthusen i Baggetorp. Elin Åhlströms syster arbetar även hon i familjeföretaget.

— Ja nog är vi ett riktigt familjeföretag alltid, säger Gunborg Åhlström.

Handelsträdgården och plantskolan i Baggetorp är hjärtat i Strandviks blommor. Det var här som Elin Åhlströms farfar 1947 började odla i växthusen. På de nymålade väggarna i butiken går det att se en liten utställning av bilder från den tiden och farfar är avporträtterad i växthusmiljö och hänger på bästa plats invid kassadisken.

I det intilliggande växthuset håller man på att driva upp 80 000 penséer just nu. Snart är det, ju närmare jul man kommer, väntar hyacinterna och julstjärnorna. Därefter är det snittulpanernas tur.

Sista juni stängde Strandviks blommor sin butik i Katrineholm och man valde i stället att satsa mer i Baggetorp. Strandviks blommor erbjuder numera allt från snittblommor och egenodlade växter till presentinredning och brud- och begravningsbuketter. Butiken i Vingåker rullar på som vanligt, berättar Elin Åhlström.

— Nu kommer vi att ha öppet här ute året runt. Tidigare har handelsträdgården varit säsongsöppen, säger Elin Åhlström.

Bakom nyöppningen i Baggetorp ligger många timmars hårt slit. Elin Åhlström berättar att hon velat skapa en miljö som ska ge kunderna inspiration. Det är ljust, fräscht och trendigt.

— Vi har en fantastisk miljö här ute som vi inte tog tillvara på riktigt tidigare. Vi vill skapa ett helhetskoncept och inspirera. Jag hoppas och tror att kunderna kommer att hitta hit ut också, säger Elin Åhlström.

Man säljer inte traditionella krukväxter i samma utsträckning längre, berättar hon. Växterna är numera en del av inredningen i moderna hem och inte något som man bara placerar i en kruka i fönstret. Arrangemang har blivit oerhört populära.

— Man ska kunna komma hit och titta och få med sig en idé hem. Jag vill också ordna temakvällar här ute. Vi har gott om plats här och numera finns det en inspirerande miljö, säger Elin Åhlström och berättar att det på samma gång finns många som vill besöka en handelsträdgård också bara för den traditionella miljöns skull. Handelsträdgårdarna blir färre och färre i dag.

Blomsterbranschen är ingen dans på rosor, berättar Elin Åhlström.

— Det är en jättetuff bransch och speciellt odlingen. Det säljs mer och mer blommor på Ica och Konsum och då måste vi utvecklas och förnya oss och kunna erbjuda det där lilla extra som man inte får där, säger Elin Åhlström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om