Per-Erik delar med sig av sin el

Per-Erik Eriksson, 64, är en av många svenskar som har börjat att hyra ut sin laddplats för elbilar till förbipasserande bilister. "Det är inte säkert att det någonsin kommer någon till Baggetorp och behöver ladda, men allt kan ju hända", säger han.

Per-Erik Eriksson laddar sin elbil under natten när elen kostar som minst.

Per-Erik Eriksson laddar sin elbil under natten när elen kostar som minst.

Foto: Anton Swärdhagen

Baggetorp2024-02-01 18:58

– Det är uppfarten med en vit Tesla och en stor husbil, du kan inte missa det, säger Per-Erik Eriksson för att förklara hur man hittar till hans gård i Baggetorp.

Genom solcellerna på taket, laddstationen vid garaget och den dyra elbilen förstår man snabbt att ny teknik är något av ett intresse för honom. Men det betyder inte att han vill behålla möjligheten att ladda bilen för sig själv.

I ett nytt koncept, som P4 Sörmland rapporterat om, har tusentals svenskar börjat dela med sig av sin elström till behövande förbipasserande. I Facebook-gruppen "Vi som laddar elbil hos varandra", som i skrivande stund har strax under 3 000 medlemmar, kan vem som helst skriva vad de erbjuder och var i landet de befinner sig.

– Det kom bara upp i flödet och jag nappade direkt. Jag tycker att det är suveränt, det är ett jättebra koncept. Det är inte säkert att det någonsin kommer någon till Baggetorp och behöver ladda, men allt kan ju hända, säger Per-Erik Eriksson.

undefined
Per-Erik Eriksson laddar sin elbil under natten när elen kostar som minst.

Om någon från Facebook-gruppen skulle behöva komma förbi och ladda så får de göra det till självkostnadspris, förklarar han och visar i sin app hur lätt han kan se vad varje laddtillfälle kostar honom. Sen kan han enkelt begära en Swish-betalning för summan.

– Det är jättebra att det finns, man vill gärna hjälpa till om något går fel. Förr i tiden fick man soppatorsk, nu får man laddtorsk istället. Man kanske bara behöver ladda en timme för att kunna komma vidare dit man ska.

I gruppen ställer vissa frågan om det är någon som har en laddplats på deras väg till fjällen, medan andra berättar när just deras laddplats är tillgänglig och vilken effekt den har.

– Det väldigt trevlig stämning, så är det inte alltid i såna här grupper.

undefined
Per-Erik Erikssons Tesla är en Model 3 Long Range Performance som han köpte begagnad i november 2023, efter att innan ha kört en laddhybrid.

Per-Erik körde redan en laddhybrid när solcellerna på taket sattes upp i mars 2023. Sedan i november samma år köpte han den vita Teslan, som är helt elektrisk. När han förklarar och visar bilens alla funktioner har han svårt att dölja sin entusiasm.

– Jag är helt såld på tekniken. Jag menar, hur många andra bilar har en ljusshow, frågar han retoriskt och trycker igång funktionen.

Den vita elbilen börjar att spela upp ljudeffekter och blinka med lamporna i takt, samtidigt som fönster och sidospeglar skjutsas fram och tillbaka. Per-Erik står vid sidan om och bara ler.

undefined
Så här glad blir Per-Erik Eriksson när han får visa upp alla funktioner som hans Tesla model 3 har.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!