Stoppa de långa djurtransporterna

Skärpt EU-reglerna för de långa transporterna av djur.

Skärpt EU-reglerna för de långa transporterna av djur.

Foto: Henrik Witt/TT

Debatt2021-06-22 21:07
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att djur dör av värmeslag, vattenbrist och hunger under långa transporter är en stor skandal. Vi måste sluta behandla kor, grisar och kalvar som varor och börja behandla dem som levande och kännande varelser. Därför måste EU:s politik kring djurtransporter göras om i grunden. 

Tidigare i år satt tvåhundra tusen djur fast i mörka och trånga utrymmen efter stoppet i Suezkanalen. Varje år transporteras tjugotusen kalvar, ofta bara runt två veckor gamla, från Irland till resten av Europa. En resa med fartyg som tar över ett dygn - och ofta utan mat. Det här är bara två exempel på förskräckliga och ohållbara djurtransporter som måste få ett slut. 

Vi i Miljöpartiet vill både skärpa regelverket och öka kontrollerna av reglerna. Just i år ser EU-parlamentet över lagstiftningen kring djurtransporter. En chans att på allvar ta tag i problemet. Miljöpartiet vill så fort som möjligt:

1. Förbjuda transporter av levande djur på över åtta timmar. En generell regel om åtta timmar finns redan idag - men är fylld med undantag och kryphål som måste tas bort. 

2. Att transportera kött, slaktprodukter och genetiskt material istället för levande djur. Vi vill därför förenkla för gårdsnära slakt där slakt kan ske med ett minimalt inslag av transporter. 

3. Transporter av levande djur till länder utanför EU med kraftigt bristande både djurskyddslagar och kontroller måste förbjudas helt. 

4. De transportföretag som gång på gång bryter mot EU:s regler ska kunna svartlistas och helt förbjudas att utföra djurtransporter inom hela EU. Idag tvingas myndigheterna ibland se på när en och samma transportör gång på gång allvarligt utsätter djuren för fara. 

Vi vet att det i Sverige finns många lantbrukare som gör ett bra arbete, och tar hand om sina djur på bästa möjliga sätt, inte minst här i Katrineholm. Även det är en anledning till att regelverket behöver skärpas, så att svenska lantbrukare får en rättvis konkurrenssituation med andra delar av Europa. 

Vi kan ge våra två- och fyrbenta vänner en drägligare tillvaro och minska lidandet. Inte minst transporterna av kalvar och kultingar är upprörande - små liv har svaga immunsystem. Men då krävs att fler partier ställer sig bakom våra krav för att få ordning på djurtransporthaveriet i Europa. 

Pär Holmgren (MP)
EU-parlamentariker och ersättare i EU:s tillfälliga djurtransportutskott

Nicklas Adamsson (MP)
Gruppledare och 2:e vice ordförande i Bygg- och Miljönämnden Katrineholm