Sänkta bensinskatter är inte seriös klimatpolitik

Sverige 14 september 2021 19:07
Detta är en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Det går att göra flera rätt och ändå missa det väsentliga. Så såg det ut på Dagens Nyheters debattsida i måndags när partiledaren Ulf Kristersson och flera andra moderater presenterade sin klimatpolitik. 

 

Det är ingen dålig lista. Målbilden om laddstolpar för elbilar i hela landet är lovvärd. Samtidigt är det inte tydligt hur en sådan utrullning ska gå till och hur det ska finansieras.

Elmarknaden föreslås ändras så att producenter med reglerbara kraftslag belönas. Det kan vara kärnkraft, vattenkraft eller stora vätgaslager som kan väga upp för de ojämnheter vindkraften levererar. Sådant blir särskilt viktigt när elbehoven ökar kraftigt framöver. Det orsakas är de elektrifierade bilarna som ska rulla på vägarna. Men även av industrier, däribland ståltillverkning, som hittat nya utsläppsfria produktionssätt där mycket el behövs.

De mineraler och metaller som finns i svensk mark bör också användas. Miljöprövningar som dras i långbänk avskräcker mineralbolag från att öppna gruvor i Sverige. De snabbare miljöprövningar som Moderaterna föreslår kan därför vara en väg framåt.

 

Men en verkligt seriös klimatpolitik måste också sätta tryck på dem som släpper ut de skadliga växthusgaserna för att påskynda omställningen och lämna fossilberoendet bakom oss. Några förslag om höjda skatter på fossila bränslen syns inte på moderatledningens förslagslista. Partiet gör i stället tvärtom. I Moderaternas skuggbudget från förra året ligger förslag om stora skattesänkningar på bensin och diesel.

Då påstods att sådana skatter är extra betungande för ”vanligt folk”. Men det stämmer inte riktigt. I förhållande till medelinkomsten har priset för bensin och diesel varit tämligen konstant de senaste två årtiondena. Den högljudda bilistopinionen verkar ha Moderaternas öra.

Men det betyder inte att det saknas människor som påverkas av sådana skatter. På en del håll i Sverige finns det knappt några verkliga alternativ till bilen samtidigt som lönerna inte hängt med i prisutvecklingen. Politiker behöver hitta sätt att underlätta livet för de människor som lever där utan att tumma på viktig klimatpolitik.

Niklas Otto Olsson

Ämnen du kan följa