Lyssna nÄgot pÄ lagrÄdet men undvik akut cementbrist

Med större kapacitet för person- och godstrafik behövs mÄnga fler jÀrnvÀgsbroar av betong. De som redan finns, som i Eskilstuna, rÀcker inte för framtida behov.

Med större kapacitet för person- och godstrafik behövs mÄnga fler jÀrnvÀgsbroar av betong. De som redan finns, som i Eskilstuna, rÀcker inte för framtida behov.

Foto: Anders Wiklund / TT

Ledare2021-09-19 21:05
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

TvĂ€rstopp för cementindustrin i Slite pĂ„ Gotland skulle fĂ„ avsevĂ€rda följder för en lĂ„ng rad andra verksamheter. Dit hör byggande av mĂ„nga slag, dĂ€ribland viktiga miljö-, jĂ€rnvĂ€gs- och andra infrastrukturprojekt – samt anlĂ€ggningsarbeten för Försvarsmakten.

Cementas anlÀggning i Slite Àr inte den enda fabriken i eller i nÀrheten av Sverige. Men dess betydelse Àr mycket stor. Möjligheterna att snabbt fÄ fram cement av rÀtt kvaliteter frÄn andra leverantörer, eller att tillfÀlligt försörja fabriken med kalksten frÄn en annan leverantör pÄ Gotland Àr begrÀnsade.

Regeringen sattes i ett tvÄngslÀge dÄ Mark- och miljööverdomstolen i juli upphÀvde det tillstÄnd till kalkbrytning som 18 mÄnader tidigare hade getts i lÀgre instans. Beslutsunderlaget för grundvattenpÄverkan förklarades vara otillrÀckligt.

TillstÄndsprövningen, som dÄ pÄgÄtt i nÀstan tre och ett halvt Är, skulle, i vart fall i vattendelen, tas om frÄn början. Men Slitefabrikens tillstÄnd att bryta sten upphör i oktober, fast det dÄ finns sten kvar som omfattas av det tidigare tillstÄndet frÄn 2010.

Regeringen har, av allt att döma med brett stöd i riksdagen, utarbetat ett lagförslag som ska ge andrum. Det kan begrÀnsa de mest akuta skadorna pÄ arbetsmarknad, investeringar och samhÀllsekonomi. LagrÄdet, med tre sittande eller tidigare ledamöter frÄn de högsta domstolarna, har nu underkÀnt förslaget.

Det finns skÀl att Àndra en del i den föreslagna lagtexten, den kan bli mindre snÀvt avgrÀnsad till just kalksten och mycket kort tid. Men att lÀgga frÄgan Ät sidan och lÄta stora störningar, inom bland annat bygg- och anlÀggningssektorn, ha sin gÄng Àr inte en ansvarsfull hÄllning.

Vad det lagtekniskt handlar om Ă€r att en lag ska ha sĂ„ mycket av generell rĂ€ckvidd att den inte avser bara nĂ„got visst Ă€rende eller ett visst företag. Det var en delvis liknande situation dĂ„ det 1997 – i en tid dĂ„ det togs lĂ€tt pĂ„ klimathotet – beslöts att stĂ€nga tvĂ„ reaktorer i BarsebĂ€ck. BĂ„de lagrĂ„det och konstitutionsutskottet gav dĂ„ klartecken för en lag som utformats sĂ„ att den i princip skulle ha kunnat anvĂ€ndas vid stĂ€ngning av alla reaktorer. Men sĂ„ skedde inte, och enorma utslĂ€pp av klimatskadlig koldioxid undveks.

I SlitefrĂ„gan har regeringskansliet avgrĂ€nsat lagen till enbart kalksten och en mycket snĂ€v tid, i ambition att inte vĂ€cka kritik i andra miljöÀrenden. I stĂ€llet har det blivit kritik för otillrĂ€cklig generell giltighet. Detta kan Ă€ndras. Kravet för att regeringstillstĂ„nd ska kunna ges för förlĂ€ngd brytning, av en tidigare domstolsgodkĂ€nd volym, Ă€r att stenen behövs ”för vĂ€sentliga allmĂ€nna intressen” och att behovet ”inte kan tillgodoses pĂ„ annat tillfredsstĂ€llande sĂ€tt”. Med det kriteriet Ă€r det knappast risk för följder vad gĂ€ller helt andra slags stenbrott eller tĂ€kter.

Lagförslaget bör i nÄgot omarbetat skick lÀggas fram. Riksdagen bör godkÀnna det i höst.

Är det att politiskt ingripa mot ett domstolsavgörande? Det som hĂ€nt Ă€r snarare att domstolsprövningen pĂ„ tre och ett halvt Ă„r inte fĂ„tt fram ett annat avgörande Ă€n att prövningen ska börja om igen. Detta Ă€r nĂ„got av ett haveri. Det har vĂ„llat akut tidspress för att begrĂ€nsa allvarliga följder lĂ„ngt utanför cementindustrin.

Regeringens lagförslag löser inte alla problem. MÀngder av miljöprövningar kommer att behövas om elektrifiering och klimatvÀnligare verksamhet ska kunna uppnÄs. Dessa processer mÄste bli snabbare.