Risk för störningar i fyra år när riksväg 56 byggs om

Riksväg 56, eller Räta linjen som den också kallas, går mellan Norrköping och Gävle. De närmaste fyra åren får sörmlänningarna räkna med stora trafikstörningar då arbetet med att bygga om vägen till mötesfri fortsätter.

Väg 56 mellan Kvicksund och Västjädra (utanför Västerås) ska byggas om till mötesfri väg.

Väg 56 mellan Kvicksund och Västjädra (utanför Västerås) ska byggas om till mötesfri väg.

Foto: Jimmy Persson

Sörmland2020-08-09 18:39

Genom Sörmland passerar riksväg 56. Med start i Norrköping (Åby) går Räta linjen via Katrineholm, Kungsör, Västerås, Sala och vidare till Gävle. Under åren har flera sträckor byggts om till mitträckesväg. Utöver där vägen sammanfaller med E20, E18 och E16 är den i dagsläget mötesseparerad mellan Norrköping och Katrineholm, från Tumbo (utanför Eskilstuna) till Kvicksund, mellan Västerås och Sala och på en sträcka norr om Heby. 

De närmaste fyra åren finns det risk för stora trafikstörningar då flera sträckor ska byggas om till mitträckesväg. Först ut är sträckan mellan Kvicksund och Västjädra (anslutning till E18). Där är planen att spaden ska sättas i marken efter årsskiftet. Det berättar Jan Nyman, projektledare på Trafikverket. 

– Det pågår en anbudsförfrågan för den etappen och sista ansökningsdag är den 10 september. Vi räknar med att ha ett kontrakt skrivet i början av oktober om ingen överklagar, säger han. 

Planen är att vägen ska vara färdig hösten 2022. För pendlare mellan Eskilstuna och Västerås kommer det alltså att bli en del störningar och restiden kan komma att förlängas. 

– Våra grundförutsättningar är att det ska vara en fil öppen i bägge riktningarna, men det kan även bli så att vi får reglera trafiken med trafikljus eller lots, säger Jan Nyman. 

Men det är fler sörmlänningar som får räkna med trafikstörningar framöver. Mellan Katrineholm och Bie samt mellan Bie och Alberga (Stora Sundby) ska det också bli mitträckesväg. Vid Äs får vägen en ny sträckning och ska passera utanför samhället. Under kommande vår ska projektet upphandlas. 

– Om upphandlingen går riktigt bra hoppas vi på byggstart till sommaren 2021, annars blir det till nästa höst. Mellan Katrineholm och Bie är tanken att vägen ska vara klar till senhösten 2022. När det gäller sträckan fram till Alberga är planen att den ska vara färdig 2024, säger Jan Nyman. 

Men det finns flera sträckor som är under utredning. Dels gäller det sträckan mellan Sala och Heby samt två sträckor innan vägen tar slut i Gävle. Den första finns med i den tolvåriga nationella transportplanen 2018–2029, vilket betyder att den är finansierad. Byggstart kan ske någon gång mellan 2024 och 2029. De andra två har skjutits på framtiden och kan vara färdiga först efter 2029.

– Mellan Sala och Heby håller vi på med framtagandet av vägplanen. Den är inlämnad för fastställelse och förhoppningsvis vinner den laga kraft i slutet av året, säger Ivan Andic, planeringschef på Trafikverket i region Öst.

– Sträckan är redan i dag 13 meter bred och tanken är att vi ska sätta upp mitträcke utan att behöva bredda vägen. Däremot måste vi öka bärigheten, säger Knut Hawby, infrastrukturplanerare på Trafikverket.

När ovannämnda sträckor är byggda eller färdigplanerade är det två sträckor som det varken finns en konkret plan kring eller pengar till. Den ena är mellan Gysinge och Hedesunda i Gävleborgs län och den andra mellan Alberga och Kungsör (fram till E20). Planen är dock att hela väg 56 ska bli mötesseparerad eftersom den har en viktig funktion för godstransporter och för att göra arbetspendling möjlig mellan flera regioner.

– Sträckan mellan Alberga och Kungsör, ungefär 15 km, finns inte med i någon transportplan. Men vi jobbar för att få in den i den nationella transportplanen. Anledningen är att vägen är smal, krokig och trafikfarlig, säger Knut Hawby.

Alla sträckor av väg 56

Sträcka – Invigd efter ombyggnation (år)

Åby–Simonstorp, 2002

Simonstorp–Ändebol, 2008

Ändebol–Katrineholm, 2012

Katrineholm–Bie, start 2021

Bie–Alberga, start 2021

Alberga–Kungsör, ej finansierad

Kungsör–Tumbo (E20)

Tumbo–Kvicksund, 2002

Kvicksund–Västjädra, start 2021

Västjädra–Västerås (E18)

Västerås–Tomta, 2011

Tomta–Sala, 2012

Förbifart Sala, 2008

Sala–Heby, start 2025

Heby–Tärnsjö, 2016

Tärnsjö–Gysinge, 2009

Gysinge–Gävle, ej finansierad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!