Ännu en butik i centrum slår igen

Efter 37 år i klädbutik går Birgitta Wilson Druce på Glad Rags snart i pension. "Nu har jag gjort mitt", säger hon.

I 37 år har Birgitta Wilson Druce haft Storgatan 14 som sin arbetsplats. Först på JC och sen den egna klädbutiken Glad Rags. Nu går hon i pension och stänger sin butik.

I 37 år har Birgitta Wilson Druce haft Storgatan 14 som sin arbetsplats. Först på JC och sen den egna klädbutiken Glad Rags. Nu går hon i pension och stänger sin butik.

Foto: Emma Eriksson

Katrineholms kommun2020-01-02 09:47

Inne på Glad Rags vid Stortorget råder eftermiddagens stillhet. Det har gått 37 år sedan Birgitta Wilson Druce för första gången klev in i butiken på Köpmangatan 14, som på den tiden hette JC. 

– Jag skulle bara jobba något år, men det ena har gett det andra så jag blev kvar, berättar hon.

Efter 28 år som anställd på JC i Katrineholm lades butiken ner, men den återuppstod i Birgitta Wilson Druces regi. Hon öppnade sin egen klädbutik Glad Rags i lokalerna och är inne på nionde året som egenföretagare.

–  Glad Rags är mitt eget varumärke och det har gått bra. Det är skönt att visa att man kan starta eget som 56-åring och det har verkligen varit en superresa jag har gjort.

Det senaste året har hon vägt för- och nackdelar mot varandra, men i början av 2020 stänger hon sin butik.

–  Det finns de som har varit intresserade av att ta över, men det har inte blivit något av det. Jag har haft jättekul och det är mer glädje än vemod. Det är så många trevliga medarbetare, kunder och leverantörer som ska ha en stor kram. 

Att pendla till och från hemmet i Björkvik sex mil sex dagar i veckan kommer hon däremot inte att sakna. Nu ser Birgitta Wilson Druce fram emot att få dra ner tempot i tillvaron. I mars fyller hon 65 år och säger att det avgjorde att hon nu slår igen butiken efter alla år. 

– Jag bor på landet med min man och vi har både barnbarn och hund så det finns alltid en massa att pyssla med.  Jag gillar att sy, snickra och måla, så det kommer jag att ägna mig åt. Sen ska äntligen ha semester, jag har inte varit ledig mer än två veckor i sträck de senaste 15 åren. Nu har jag tid att vara social.

Även om butiken har gått bra, säger hon att hon hellre ville förekomma än att låta sig förekommas. Hon berättar att hon har fortlöpande stämt av läget för handeln i Katrineholm.

– Jag har fört noggrann statistik och har ju sett att kundflödet har minskat. Det är allt färre på stan och de unga handlar inte lika mycket som förr. Vi har helt enkelt inte längre ett tillräckligt stort utbud i centrum för att locka kunder. Den här typen av privat lokal handel minskar och kan så småningom försvinna helt eftersom ingen längre brinner för den. Det är sorgligt, men jag tror inte att man kommer kunna vända den här trenden. 

Birgitta Wilson Druce var med och startade handlarnas centrumförening 1995. Nu tycker hon att det blivit allt glesare mellan de gemensamma aktiviteterna.

– Tjejkvällarna har vi till exempel inte haft på många år och intresset verkar inte finnas hos KFV marknadsföring. Dessutom har Stortorgets butiker olika öppettider och på det viset kan man inte öka försäljningen. Man måste ha en samsyn kring det för handel föder handel, men det gör den inte just nu runt torget, säger hon. 

Birgitta Wilson Druce säger att hon medvetet låtit Glad Rags skylt och skyltfönster vara upplysta dygnet runt.

–  Jag ville ge torget en chans eftersom det är så mörkt under kvällar och nätter. Belysning gör att det känns tryggare. De bor många pensionärer runt Stortorget som har lockats ner till nya fina hus, men snart finns det inte så många butiker kvar för dem att handla i.

Något bestämt slutdatum för Glad Rags finns ännu inte. Nästa vecka drar Birgitta Wilson Druce i gång utförsäljningen och förhoppningen är att kunna tömma butiken och lagret inom en snar framtid.                       

Färre butiker inom mode

Modehandeln har förändrats mycket under de senaste åren, vilket till stor del är en konsekvens av e-handelns frammarsch i branschen. Detta har bidragit till en vikande inhemsk omsättning i det traditionella butiksnätet, och till pressade rörelsemarginaler. Tillväxten för e-handeln har konsekvent legat högre än tillväxten för branschen som helhet. Detta har bland annat resulterat i att antalet butiker i modebranschen minskade med 14 procent mellan 2011 och 2017. 

Källa: Svensk handel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!