Bandy ute och inne populärast

Bandy och innebandy är de mest populära sporterna om man tittar till publiksiffrorna. Det visar en granskning som Kuriren har gjort.

Allmänt2014-12-16 14:58

– Vi tar inget inträde till matcherna för att få mer publik, säger Markus Jansson i Katrineholms innebandyklubb.

Har det gett resultat tycker du?

– Ja, det har det definitivt gjort, det började vi med redan förra säsongen, säger Jansson.

Han tycker att klubben blir bättre och bättre när det gäller själva matcharrangemanget, mycket tack vare den årliga cupen som klubben är värd för på vårkanten.

– Genom den har vi blivit bättre på att göra ett event och vi har också lärt oss hur vi ska sprida information.

Andra åtgärder för att locka mer publik?

– Vi har sett till att vi fått en speaker som vet vad han pratar om. Vi har en annons varje gång i Kuriren när det är hemmamatch för det är viktigt att synas. Sedan har mun till mun och Facebook eller liknande också stor genomslagskraft.

I och med att föreningen marknadsför sig i så många olika kanaler kräver det samtidigt att fler hjälper till.

– Staben har, från att ha varit en one man-show, hela tiden utökats, säger Markus Jansson.

Hur det går sportsligt är förstås också en viktig faktor när det gäller publiktillströmningen.

– Framförallt har det gått bra och det gör att publiken har återvänt. Gör laget en spelmässigt bra match och dessutom tar hem segern gör att folk lättare återvänder till hallen.

Katrineholm Värmbols bandysällskap ökade snittet från 365 till 435 åskådare förra säsongen. Just nu ligger klubben kring 330. Ett delmål som klubben satt är att komma över 600 personer på hemmamatcherna.

– Vi hoppas kunna växa när vi kommer lite längre in i säsongen, säger klubbchefen Robin Grandin.

Han har känt att det är lättare att locka publik på vardagar än till helgmatcherna. På helger kan det vara andra arrangemang som krockar, många spenderar hellre tid med familjen en söndag.

– Det är ingen optimal dag, vi har märkt att framförallt onsdagar är en bra dag, då lockar vi en annan publik. Vi jobbar mycket med företag och det är lönlöst att få med sig en företagare på helgen, säger Grandin.

KVBS har den här säsongen ett restaurangtält där företagare bjuds in för att få sig en bit mat och det har hittills slagit väl ut.

– Det har varit väldigt lyckat och det har varit ett 60-tal personer i tältet under de första hemmamatcherna. Jag tror det är bra att erbjuda något extra. Nackdelen för oss är att vi är väldigt väderberoende, vi kan göra världens bästa arrangemang men spöregnar det hjälper inte det, säger Robin Grandin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om