Annonssamarbete med +Katrineholm

Därför blev de Årets Ambassadör 2024

Tillsammans satte de upp ett mål om att bli en förebild i branschen, arbeta mer med samhällsengagemang och få medarbetare att trivas. Nu har arbetet äntligen gett effekt och det med råge. Möt Anna och Emil Remröd, som driver ICA Maxi Katrineholm och är nyblivna pristagare av utmärkelsen Årets Ambassadör i Katrineholm.

 Anna och Emil Remröd, ICA Maxi Katrineholm.

Anna och Emil Remröd, ICA Maxi Katrineholm.

Foto: Therese Larsson, + Katrineholm

Native2024-06-10 01:00
Detta är ett annonssamarbete.

En artikel från +Magasin 

I en källarlokal på norr startade Emils farfar Helge Fredriksson en ICA-butik år 1961. Under de 63 år som har gått sedan dess har butiken utvecklats och expanderats i olika faser och formats till den stormarknad det är idag. 

– Jag har varit i butiksmiljö i hela mitt liv och har alltid tyckt att det har varit kul. När man var yngre var det lite coolt att ha en egen butik, berättar Emil. 

Det var dock inte alls självklart att Emil en dag skulle ta över butiken efter sina föräldrar men med tiden blev det mer och mer intressant. 

– Efter att jag gjort lumpen började jag jobba i butiken, som då hette ICA Kvantum, och gick interna utbildningar inom ICA. Det har varit ett relativt långt generationsskifte. Jag gick in som kompanjon till min far Janne 2015 och vi drev det tillsammans i två år innan han valde att gå i pension.

undefined
Emil tillsammans med sin pappa och farfar.

Läs fler inspirerande företagsresor här!

Anna kom in i företaget 2014 men jobbade extra på ICA Mathuset under skoltiden och senare ICA Kvantum under gymnasietiden, så erfarenheten var god redan då. 

– Jag pluggade sedan vidare till personalvetare på Linköpings Universitet och arbetade efter det i sju år på SKF Mekan med personalfrågor och verksamhetsutveckling. Vi beslutade oss för snart tio år sedan att vi skulle köra det här tillsammans och det har varit tio väldigt roliga år. Sedan skiftet 2017 då Janne och Ingrid slutade har mycket handlat om att sätta vår prägel på företaget, vad vi vill stå för och vad som är viktigt för oss och vår identitet. När vi lanserade vårat syfte ”Där för dig” 2022 efter ett stort strategiarbete med våra medarbetare var det som en målgång i att det var vårt företag, berättar Anna.

– Att ta över en verksamhet som drivits så pass länge och sätta sitt eget ID och sitt eget varumärke tar många år. Att stå bakom varje ord och varje beslut som tas, men när man väl hittar det så är det en otrolig känsla, säger Emil.

Vägen dit har inte varit spikrak. Med en pandemi och en tuff period med lågkonjunktur har det funnit en hel del utmaningar. 

– När man stod i butiken på morgonen när pandemin bröt ut och 25 personer hade anmält sig sjuka fick man hitta nya lösningar. Det var verkligen teambuilding utöver det vanliga, men en period som vi tog oss igenom och som också satte en grund för hur vi ville arbeta framåt. Hur vill vi vara mot varandra och hur vill vi vara mot kund, det gav ny energi och något som var bra att luta sig mot i andra utmanande perioder, säger Anna. 

Emil fyller i:

– Ett av mina starkaste minnen är från början av pandemin när det var riktigt tufft. Då ropade de ut i högtalarna att jag och Anna skulle komma in på lagret. Så stod hela personalstyrkan där med en present till oss för allt slit, då började man ju gråta. När det är skarpt läge, då ställer personalen upp som bara den. 

undefined
Anna och Emil fick i år ta emot pris för Årets Ambassadörer.

När man driver ett företag med över 140 anställda krävs också en dos återhämtning och en fritid som kan koppla bort arbetet för en stund. 

– Det bästa med att ha eget företag är att man styr sitt eget liv och sin egen tid vilket har varit guld värt när man har haft småbarn, säger Anna. 

Tillsammans med barnen Julia och Vincent åker Emil och Anna gärna upp till Sälen för att koppla av. 

– Vi älskar att vara i fjällen och åka skidor på vintern eller cykla på sommaren, det är otroligt bra familjeaktiviteter. Man är bäst på att vara ledig när man inte är i stan, säger Emil. 

– Vi lägger gärna vår lediga tid på resor eller att umgås med vänner, sen är också jobbet ett stort intresse. Barnen tycker inte om när vi pratar jobb hemma vi middagsbordet men ibland är det svårt att låta bli. Ibland tror de att vi bråkar när vi egentligen pratar lite för engagerat om en jobbfråga, säger Anna och skrattar. 

Ytterligare ett generationsskifte i verksamheten är inget måste för paret Remröd. 

– Vi kör det här så länge vi tycker att det är roligt och har inga tankar på att det måste ske ett skifte igen. Det är viktigt för oss att barnen får göra vad de vill. Barnen tycker ändå om att vara med i butiken och hjälpa till då och då. Dagen innan julafton förra året så tittade jag ner från fönstret, då satt Vincent i kassan och pratade med alla kunder, skrattar Emil. 

Under årets Katrineholms-Gala utsågs Anna och Emil till Årets Ambassadörer i Katrineholm, nomineringen lät som följande. Deras samhällsengagemang har utnämnts till bäst i Sverige. Genom sina partnerskap och engagemang skapar de förutsättningar för en uppsjö av föreningar och olika initiativ varje år. 

undefined
"Vi har fått så mycket fina kommentarer från kunder som kommer fram och gratulerar och det är vi så glada över" säger Emil.

– Vi trodde inte att vi skulle vinna, men när man väl sitter där så vill man ju vinna, skrattar Emil. 

– Att få ta emot priset som Årets Ambassadör är stort och det är verkligen ett kvitto på att vi har gjort något bra. Att vi också blev bäst i Sverige på samhällsengagemang var fantastiskt kul. Det var ingen tävling utan en undersökning, men också ett bevis på att det vi arbetar med har nått ut och att våra kunder förstår vad vi jobbar med, säger Anna. 

Emil fyller i:

– Man måste vara uthållig och räkna med att det tar tid innan resultaten börjar synas och när man väl når sina mål blir man väldigt stolt. Vi har fått så mycket fina kommentarer från kunder som kommer fram och gratulerar och det är vi så glada över.

– Vi hoppas att vi i och med utmärkelsen Årets ambassadör kan inspirera fler företag till att vara med och bidra till vår fina stad. Vore så kul om Katrineholms kommun kunde sticka ut just för sitt engagemang från näringslivet och därmed skapandet av ett rikt föreningsliv där barn och ungdomar kan hitta sin plats utanför hemmet och skolan, avslutar Anna.

Läs fler artiklar i +Magasin

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Katrineholms-Kuriren.