Många människors köpvanor har förändrats under pandemin. För att undvika covidsmittan går färre i butik och fler handlar mer på nätet.
Detta ändrade köpbeteendet har fått en del oväntade effekter. Bland annat uppmärksammade tidningen i veckan att mängden återvunna förpackningar har ökat under 2020. När varor beställs hem blir det lätt mycket emballage och lådor.
Siffrorna kommer från återvinningsföretaget Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI). På nationell nivå kan företaget se att insamlingen av tidningar och förpackningar av glas, papper, plast och metall ökat med 8 procent mellan 2019 och 2020. För Sörmlands del var siffran över genomsnittet, 14 procent.
Regionchefen Kerstin Wärn gav därför uppmuntran och tack till alla som lämnar sina sopor för återvinning. Men Wärn menar att den ökade mängden inte enbart beror på pandemin. Ett ökat intresse för miljön är också ett skäl.
Och så kan det såklart vara. Många människor bryr sig och vill att de råvaror vi tar ur mark och skog ska användas på ett klokt vis. Det innebär att så mycket som möjligt av dessa material på ett eller annat sätt kan komma till nytta mer än en gång. Men vi behöver också fundera noga på hur och vad vi köper och förbrukar. Viktigt är att ställa krav på företag och politiker att hitta lösningar på resursslöseriet.
Förutom att använda mer återvunnet material bör företag effektivisera sin resursanvändning. Aluminiumburkar visar att det är möjligt. Dagens burkar behöver mycket mindre aluminium än tidigare. I dag väger de omkring en femtedel av vad de gjorde under 1950-talet. Med nya tekniker kan tillverkare få ut fler produkter ur samma mängd naturresurser. Att ställa om från plast i förpackningar är också viktigt.
Den övergången kan påskyndas av politiken. Ett bra exempel är de EU-regler som från och med juli i år förbjuder plast i en del engångsartiklar. Lösningar som en del företag tidigare avstått från av konkurrensskäl kan nu bli verklighet. De delar av näringslivet som kraxar och flaxar så fort det pratas om regler och förbud bör fundera på det.