MÄlet Àr att minska de totala utslÀppen

Foto:

Signerat2020-07-07 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

De genomsnittliga koldioxidutslĂ€ppen frĂ„n nya bilar ökade för tredje Ă„ret i rad i fjol inom EU, visar preliminĂ€r statistik frĂ„n EU:s miljöbyrĂ„ EEA, detta rapporterade Ekot under mĂ„ndagen. 

En av anledningarna Ă€r att fler vĂ€ljer tyngre bilar. I nyförsĂ€ljningen har andelen stadsjeepar ökat de senaste Ă„ren. Och de behöver mer brĂ€nsle per körd kilometer. 

En stor del förklaras ocksĂ„ av att fĂ€rre nu vĂ€ljer dieselbilen framför bensinbilen, trots att den senare har högre koldioxidutslĂ€pp. Bakgrunden till det tappade intresset för diesel Ă€r de avslöjanden som amerikanska och europeiska medier gjort de senaste Ă„ren om bilbranschen. Flera biltillverkare blev pĂ„komna med utslĂ€ppsfusk vad gĂ€ller kvĂ€veoxider samt med kartelliknande aktiviteter. Bland annat installerade bilföretagen algoritmer i sina bilar i syfte att lura utslĂ€ppstester. 

Flera bilföretag har fĂ€llts, och senast i april nĂ„ddes en förlikning mellan Volkswagen och 200 000 tyska kunder som fört grupptalan mot bilföretaget. Hittills har fusket med avgasutslĂ€ppen kostat tillverkaren 300 miljarder kronor, enligt TT

Utfasningen av fossilbrÀnslemotorer Àr viktig. För övergÄngen till en bilflotta utan koldioxidavtryck spelar biobrÀnslen, sÄsom etanol och biogas, en betydande roll. OcksÄ elbilen Àr viktig, under förutsÀttning att elen kommer frÄn fossilfria verk, exempelvis vindkraft eller vattenkraft.

Flera företag inom bilbranschen vÀljer att satsa pÄ elbilar. Bland annat ska Volkswagens bilfabrik i Zwickau, Tyskland, i fortsÀttningen bara bygga elbilar. I slutet pÄ förra mÄnaden rullade den sista planerade bilen med förbrÀnningsmotor ut frÄn den fabriken. Detta Àr bra, oavsett bilföretagets bevekelsegrunder.

Det finns ocksÄ fördelar med att flera tillverkare, dÀribland Audi och Volvo, lanserat eldrivna stadsjeepar för att möta kundernas efterfrÄga utan att tulla pÄ storlek eller utslÀpp. Men det Àr ocksÄ sÄ att större och tyngre bilar Àr svÄrare att elektrifiera, batterierna mÄste vara mycket större.

MĂ„let mĂ„ste vara att minska det totala koldioxidutslĂ€ppet, allra helst ska det bli noll. Än sĂ„ lĂ€nge ska inte dieselmotorn rĂ€knas ut. Om man som bilköpare stĂ„r i valet mellan en nyproducerad bensinbil och en dieselbil, Ă€r den senare miljömĂ€ssigt vettigare. Med klokt utformade avgasreningssystem och brĂ€nslesnĂ„la motorer kan dieseln vara mindre miljöskadlig Ă€n bensinen.

Den upprÀkning av skatt pÄ bensin och diesel i Sverige som ska göras Ärligen Àr ocksÄ ett bra sÀtt att motivera en omstÀllning till fossilfria transporter. En upprÀkning som regeringens pausat för 2020 pÄ grund av ökade reduktionskrav, det vill sÀga att fossila brÀnslen blandas ut med biobrÀnsle.

PÄ sina hÄll föreslÄs att EU ska kunna ta ut koldioxidskatter. Men att ge EU beskattningsrÀtt tar lÄng tid, och mÄnga medlemslÀnder Àr inte intresserade av en sÄdan utveckling. DÀrför Àr det viktigt att lÀnder inom EU, dÀribland Sverige, pÄ egen hand driver pÄ genom att beskatta de brÀnslen som Àr skulden till en stor del av den globala uppvÀrmningen.