Det blev några intensiva dagar med snö och is. Sörmlänningar, och andra, har försenats av halka på vägarna och inställda tåg till följd av snöovädret. Men denna gång var det en kort övning inför de prövningar som kan komma under vintern.
Den plötsliga chocken var stor för en del som inte ännu bytt till vinterdäck. Ja bilisterna borde väl ha skruvat på dem på bilen innan snö och kyla slog till. Samtidigt är det ovanligt att det ser så här snöyrigt ut redan i november så här långt söderut. Men det händer, och personlig beredskap är just personlig, och en del varningar gick ut redan innan helgen. De som kör bil dagligen har skäl att ta tag i sådant i god tid, inte vänta med det och riskera ishalka med sommardäcken. Det innebär en fara för sig själv och andra. Även med vinterdäcken på kan olyckor ske.
Och även om vädret ser ut att bli bättre senare i veckan, kanske redan under onsdagen, så påminner denna snöoreda om de faror som finns i trafiken, och vad som kan göras för att transporterna, även under vintern, ska kunna flyta på smidigt med så små risker för människor som möjligt. För även om det "för det mesta" fungerar att ta sig fram i trafiken även under vinterhalvåret, är det inte nog.
Politiker och myndigheter måste leverera bättre än de gör i dag på området. I många städer blir snövallarna ofta höga och drabbar främst de äldre och de som behöver hjälpmedel för att ta sig fram på cykel- och gångbanor. Trots de hälso- och klimatfördelar cykeln innebär verkar detta fordon inte heller ha någon prioritet under vinterhalvåret, trots att det finns metoder, såsom sopsaltning, som kan hålla mark och asfalt bar och isfri. Då används en saltlösning samtidig som särskilda maskiner sopar vägbanan ren. Det kan användas både på en del vägar och trottoarer, och snövallarna blir ett minne blott.
I Katrineholm har man använt metoden i liten utsträckning. Det borde bli mer av det. I Eskilstuna har sopsaltning uteslutits med prat om att det skulle vara dyrt. Så kan det förstås vara, men bara om man tänker i stuprör. De pengar som läggs på bättre vinterstrategier innebär mindre skador bland äldre och bättre framkomlighet för cyklister. Sådant har också ekonomiska fördelar för andra verksamheter, inte bara sociala och klimatmässiga.
Inte heller ska man glömma det egna ansvaret. När det mörknar bör cyklister och gående ha reflexerna på. För även vid belysta övergångsställen kan det vara svårt att se människor. Men bilisterna måste också hålla sig särskilt skärpta. Framöver kan det bli minustemperaturer, och med det följer is på vägbanan. Anpassa körningen efter väglaget och håll nere hastigheten. Blicken ska vara fäst på vägen – inte mobilen.