När något reformeras blir det inte sällan minus på en del håll och plus på andra, medan effekterna i statskassan tar ut varandra.
Sedan tar upprörda organisationer till stora bokstäver, bara om minus. De påstår att glesbygder drabbas, även när minustecknen i hög grad finns i storstadsområden.
Nu är det dags igen, en reform av avdragen för arbetsresor i deklarationen har föreslagits i en utredning förra sommaren. Att reseavdraget i nuvarande form har ifrågasatts och utretts finns det goda skäl till. Att de första 11 000 kronorna inte ger något avdrag alls är en hård, trubbig regel. De som åker långt med buss eller tåg får oftast noll i reseavdrag, om de inte pendlar över länsgränser.
En anmärkningsvärd del av reseavdragen hamnar på helt andra håll än i glesbygder där bilen betyder mest för arbetslivet. Kring storstadsområdena görs det mycket bilavdrag.
Utredningens förslag kan komma att ändras en del. Men tanken är inte dum: Avdragsspärren vid 11 000 kronor om året ersätts med ett golv. Ovanför det ges skattereduktion, med samma belopp oavsett trafikslag, för de delar av arbetsresorna som går mer än tre mil hemifrån. För dem med verkligt långa arbetsresor utvidgas skattereduktionen. De får den även upp till 15 mil mellan arbete och bostad, i stället för högst åtta mil i andra fall. Därtill får de ett extra belopp per dag om bil måste användas. Det ger 4 000 kronor per år.
För länet som helhet går det ungefär på ett ut i Sörmland. Men en intressant skillnad blir en mindre hård behandling av dem som gör långa arbetsresor med tåg, då spärren vid 11 000 kronor byts mot en tremilsspärr. Detta är betydelsefullt när arbetsmarknaden blivit större och många långpendlar till eller från Sörmland.
Kostnaden för omfördelningen läggs inte minst på bilpendlande ganska nära större städer, med större verkan främst i Stockholms, Uppsala och Skåne län. Detta ogillas av lobbyister som Motorbranschens Riksförbund. I både Mellansverige och Norrland försöker de sprida bilden att det slår särskilt hårt mot glesbygder. Fördelarna för många pendlare nämns inte alls.
En del bilpendlare med måttliga avstånd till jobbet kan, även runt mindre orter, få minus på grund av tremilsregeln, medan de i dag får göra en del avdrag då de når över 11 000 kronor. Detta är dock bara en del av en större omfördelning, där övergången till skattereduktion och borttagandet av 11 000-gränsen sammantaget gynnar glesbygdsbor med långa arbetsresor.