Mindre demokrati för liten kommun

FrÄn Ärsskiftet sköter VingÄker, Flen och Gnesta tillsynen över gode mÀn och förvaltare tillsammans.

Övrigt2019-01-04 05:00
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Det gör de i en gemensam organisation – en överförmyndarnĂ€mnd med placering i Flen, som man har kunnat lĂ€sa om pĂ„ nyhetsplats. NĂ€mnden kommer att ha tre ledamöter och tre ersĂ€ttare, en plus en frĂ„n varje kommun.

Lösningen Àr rimlig. Mindre kommuner har svÄrt att pÄ egen hand sköta denna förhÄllandevis lilla, men för enskilda mycket viktiga, verksamhet pÄ ett bra sÀtt.

Gode mÀn och förvaltare utses av tingsrÀtten och sköter ekonomin, förvaltar egendom och bevakar intressen gentemot det allmÀnna för personer som inte klarar av att göra det sjÀlva. Det kan vara uppgifter som att betala rÀkningar, ansöka om bidrag eller pÄ annat sÀtt kommunicera med myndigheter.

De som fÄr hjÀlp kan vara drabbade av funktionshÀmmande sjukdomar, men det kan Àven handla om exempelvis ensamkommande flyktingbarn.

Kommunerna ser till att gode mÀn och förvaltare utses samt utövar tillsynen över dem. Det kan ske i form av en överförmyndarfunktion pÄ tjÀnstemannanivÄ. Men det kan Àven vara en ensam politiker eller en nÀmnd, som Àven har tjÀnstemannastöd. LÀnsstyrelsen utövar i sin tur tillsyn över överförmyndarna.

Den större organisationen ger bÀttre kontinuitet och professionalitet Àn de tidigare mindre funktionerna i var och en av de tre kommunerna. Man blir mindre kÀnslig för sjukdomar och andra typer av frÄnvaro, och det blir lÀttare att rekrytera personal.

En risk för försvagad lokal förankring finns, dÄ de lokala överförmyndarkontoren i VingÄker och Gnesta försvinner. Det sista avhjÀlps med bokade besök i de tvÄ kommunerna, enligt Arne Lundberg (S), ordförande i den nya nÀmnden.

Han kan ha rÀtt i det. Lokal nÀrvaro kan hanteras pÄ andra sÀtt Àn genom permanenta kontor. Men frÄgan sÀtter ljuset pÄ vissa problem som ÀndÄ kan uppstÄ vid lÄngt driven samordning av olika funktioner mellan kommuner. Den lokala förankringen av verksamheter som bygger pÄ medborgarkontakt Àr en sÄdan frÄga. En annan kan röra demokratifrÄgor, kopplingen mellan utförande och politiskt ansvarsutkrÀvande. Hur pÄverkas medborgarnas inflytande över, insyn i och förstÄelse av en verksamhet som delas med tvÄ andra kommuner?

NÀr det gÀller tillsynen över förvaltare och gode mÀn Àr detta möjligen ett mindre problem, eftersom det rör renodlad myndighetsutövning. Annat Àr det med verksamheter dÀr utrymmet för politiska övervÀganden Àr betydande, som skola, barnomsorg och Àldreomsorg, dÀr gemensamma politiska organ dessutom ofta saknas.

I VingÄker finns exempelvis ingen gymnasieskola. I stÀllet har man samverkansavtal med en rad kommuner, dÀribland Katrineholm. Det betyder att alla VingÄkers ungdomar gÄr i gymnasieskolor vars arbete deras familjer inte kan pÄverka via röstsedeln.

SÄ Àven om kommunsamarbeten Àr oumbÀrliga, skapar de ett visst demokratiskt underskott, och det Àr de mindre kommunerna som fÄr dra det kortaste strÄet.

Det Àr nÄgot att tÀnka pÄ för dem som sÀger nej till att slÄ ihop smÄ kommuner till större.