Frondelius reagerar på åtskillnad

På Duveholmsgymnasiets introduktionsprogram studerar nyanlända ungdomar i stort behov av att lära sig svenska. Men de pluggar avskilt från andra elever. Är det verkligen bra för deras kunskapsutveckling?

En upptäckt på Duveholmsgymnasiet får KD-politikern Joha Frondelius att reagera.

En upptäckt på Duveholmsgymnasiet får KD-politikern Joha Frondelius att reagera.

Foto:

Övrigt2017-10-01 18:29
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Det undrar kristdemokraten Joha Frondelius som nyligen hälsade på i gymnasiet.

Han fann då att språkintroduktionsprogrammets elever är placerade i klassrum och korridorer som avskiljs från andra program och svensktalande elever.

Det har fått Frondelius att reagera. Han vänder sig därför till bildningsnämndens ordförande Johan Söderberg (S) med ett par frågor i en interpellation inlämnad till kommunfullmäktige.

KD-politikern vill veta om det finns någon analys eller utvärdering som visar att det är bra för de nyanlända ungdomarna att vara särade från svenska elever.

Joha Frondelius vill också att Söderberg svarar på hur denne ser på integrationsmöjligheterna på gymnasieskolan.

Språkintroduktionen är ett icke sökbart program för nyanlända som behöver lära sig svenska och skaffa sig godkända betyg för att kunna gå ett nationellt program. Den är en av fem inriktningar inom introduktionsprogrammen.