Förvåning över anmälan hos Postnord

Postnord ställer sig oförstående till polisanmälan om stöld och skadegörelse.

Foto:

Övrigt2017-11-09 20:30
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

‒Jag är väl insatt i det här ärendet och jag kan säga att vi är lite förvånade. Kunden har en tjänst hos oss som heter "Posttidning B" och den tjänsten innehåller inga returer, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör hos Postnord.

Han säger att kunden är väl medveten om tjänstens begränsningar.

‒Kunden har haft en dialog med oss i maj månad om den här tjänsten. Vi har andra lösningar som innehåller hantering av returer, men det är i så fall dyrare tjänster.

Det är inga problem för Postnord att meddela kunden om felaktiga adresser eller att skicka tillbaka returer, säger Thomas Backteman, men det handlar i så fall om tjänster med högre kostnader.

‒Posttidning B är en lågpristjänst. Då gäller det att ha en effektiv tjänst med rimliga kostnader och en del av det är att inte hantera returer, som är dyrt och omständigt att hantera.

Thomas Backteman säger att man på Postnord upplever viss förvåning över polisanmälan.

‒Det han polisanmäler oss för är han sedan åtminstone i maj medveten om att den tjänst han köpt inte innehåller. Det är klart att det händer att individer klagar på våra tjänster, men ofta beror det på att man kanske inte läst alla villkor. Det har inte förändrats heller, men vad jag förstår är tjänsten ny för kunden sedan i våras.