Ramadan är visserligen fastetid, men det är också en stor mathögtid.
I vissa butiker märker man redan några dagar in på ramadan att försäljningen av vissa varor ökat.
‒Ja, det gör vi absolut, säger Joakim Lindell, butikschef för Willys i Katrineholm.
Willys har också satsat mer och mer på att försöka nå ut till fler målgrupper och möta även deras behov.
‒Det har vi hållit på med i flera år nu, säger han.
Det är vissa varor som går särskilt bra under ramadan.
‒Dadlar går ju lite mer än vanligt. Frukt och grönt, lamm och kyckling går också en hel del. Och vi försöker ju lyfta fram och visa de här varorna lite mer nu, säger han.
På ICA Supermarket Speceritjänst har man inte laddat något speciellt inför ramadan. Och butikschef Pierre Börjesson upplever inte att det är någon markant försäljningsökning på grund av ramadan.
‒Det kan vara extra många frågor om speciella varor. Men vissa butiker märker det här betydligt mer än vad vi gör, säger han.
Han ser flera förklaringar till att försäljningsökningen under ramadan inte är så tydlig hos dem. Att helgen nätt och jämnt bara börjat kan vara en förklaring.
‒Vi har sett en försäljningsökning av all världens mat under en längre tid. Men det har ju också blivit en trend att pröva mat från andra kulturer. Så det går inte att säga att försäljningsökningen enbart beror på ramadan, säger han.