Vem köper en ny bil i Ukraina?

Alex Voronov

Alex Voronov

Foto: LNB

GÀstkrönika2023-01-03 18:28
Detta Àr en ledarkrönika. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Min nÀrmaste restaurang i Charkiv hÄller stÀngt pÄ nyÄrsdagen, den lÀngre bort likasÄ. Trafiken Àr dagen efter-mÀssig, i stort frÄnvarande fram till lunch. Det Àr som om detta var en vanlig europeisk stad som följer vanlig storhelgsrytm.

Verkligheten Àr mer komplex. MÄnga ukrainare sÀger att de har vant sig vid den nya tillvaron, men riktigt sÄ Àr det inte. Krig Àr en extrem företeelse som man varken kan eller bör vÀnja sig vid.


 
DÀremot har ukrainarna anpassat sig. Det mÄste de för att överleva och hÄlla ihop mentalt. Mycket handlar om rutiner. Man bunkrar vatten och skaffar sig nya Àgodelar, som batteridriven belysning och flera powerbanker för att klara lÄnga strömavbrott. Man ser till att hÄlla sig naturligt inomhus mellan 23 och 05, vardag som helg, för att inte bryta mot utegÄngsförbudet. Man hittar egna kompromisser mellan att springa till skyddsrum och göra ingenting under de Äterkommande flyglarmen.
 
Flyktingskapet Àr ett eget kapitel. SÄ gott som alla ukrainare har antingen sjÀlva tvingats ivÀg eller har nÄgon nÀra anhörig som flytt. En del anpassar sig genom att finna nya hem, kanske börja etablera sig i nya lÀnder. För andra handlar anpassning om att ÄtervÀnda och gilla lÀget, acceptera ett liv i osÀkerhet.
 
I Charkiv Ă€r Ă„tervĂ€ndandet iögonfallande. Jag har kommit hit med jĂ€mna mellanrum sedan juni och ser förĂ€ndringen i stadsbilden. Den har gĂ„tt frĂ„n ödsliga gator i början av sommaren – Ă€ven pĂ„verkat av dĂ„varande brĂ€nslekris – till en allt tĂ€tare biltrafik under hösten och nu ocksĂ„ nĂ„got som skulle kunna liknas vid storhelgsyra vid nyĂ„ret. Allt fler smĂ„barnsfamiljer syns ute pĂ„ stan.


 
Jag besöker en bilhandel och fÄr en glimt av det ukrainska nÀringslivets omstÀllning till en ny verklighet. Nikolaj Tlustov Àr förestÄndare för en ÄterförsÀljare av Range Rover och Jaguar. Lokalen ligger nÀra Charkivs centrum, utmed en av de större vÀgarna som leder in till stan norrifrÄn. Nikolaj berÀttar att ryssarna tog sig Ànda hit under storinvasionens första dagar innan de slogs tillbaka.
 
Det blev spruckna rutor pÄ byggnaden och tvÀrstopp i affÀrerna. Men verksamheten har ÄterhÀmtat sig halvvÀgs. Av de tidigare 22 anstÀllda Àr 15 kvar. En del tog bara tillfÀlligt ledigt för att hjÀlpa sina familjer ut ur landet eller till sÀkrare delar av Ukraina.


 
Verkstaden jobbar pÄ för fullt och betjÀnar delvis nya kunder, framför allt militÀrer och civila volontÀrer vars bilar tar mycket stryk. Det Àr plÄtskador, sönderkörda fjÀdringar, motorhaverier och allt man kan förestÀlla sig pÄ vÀgarna i öst. Ibland kan orsaken till motorkollaps vara sÄ dum som tankning med utspÀtt brÀnsle. Och utan ett fungerande fordon fÄr man absolut inget gjort. För mÄnga soldater pÄ den militÀra och humanitÀra fronten har Nikolaj blivit en av de absolut viktigaste personerna.
 
BilförsĂ€ljningen Ă€r nere pĂ„ en fjĂ€rdedel jĂ€mfört med tiden före februari. Men bilar sĂ€ljs likvĂ€l. Och de köps inte bara kontant. BillĂ„n Ă€r möjliga. ”Ja, sĂ„ jobbar ukrainska banker”, sĂ€ger Nikolaj leende.
 
SÄ mÄste det antagligen fungera och det handlar inte bara om naturlig riskvillighet. Varje större affÀrsbeslut som fÄr de ekonomiska hjulen att snurra Àr Àven en patriotisk handling, ett bidrag till Ukrainas uthÄllighet.


Alex Voronov Àr fristÄende liberal skribent och tidigare politisk redaktör pÄ tidningen