FÀrre barn bör lÀsa svenska som andrasprÄk

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2020-05-28 15:51
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svenska som andrasprÄk ska enligt regelverket erbjudas elever som kommit till Sverige frÄn ett annat land och som dÀrför behöver sÀrskilt stöd i sin sprÄkutveckling. Det kan handla om nyanlÀnda invandrare eller om barn till svenskfödda förÀldrar som Äterkommer efter att ha tillbringat tid utomlands och dÄ inte fÄtt nÄgon skolundervisning i svenska.

Skolförordningen Ă€r dock vĂ€ldigt tydlig med att svenska som andrasprĂ„k bara Ă€r för de barn som efter en individuell bedömning behöver detta. Med andra ord, det Ă€r inte meningen att barn slentrianmĂ€ssigt för att de rĂ„kar ha förĂ€ldrar som Ă€r födda utomlands ska ges undervisning i svenska pĂ„ en enklare nivĂ„. ÄndĂ„ Ă€r det vad som sker allt för ofta.

 

En granskning som Sveriges Radio nyligen publicerat (26/5) visar att, enligt Skolverkets statistik, hela 40 procent av de barn som i dag lĂ€ser svenska som andrasprĂ„k Ă€r födda och uppvuxna i Sverige. Det Ă€r en orimligt hög siffra. Flera av de unga som intervjuats av SR förstĂ„r inte heller varför de placerats i svenska tvĂ„ och inte i ”normal” svenskundervisning. Bland annat sĂ€ger en 13-Ă„ring att ”jag kĂ€nner inte att jag behöver gĂ„ hĂ€r, jag Ă€r född hĂ€r och kan svenska”. Ett annat barn uttrycker liknande frustration: ”jag kĂ€nner som att jag kan prata svenska och Ă€r pĂ„ nivĂ„n dĂ€r uppe”.

 

Återigen har det svenska samhĂ€llets uppenbarligen osvikliga förmĂ„ga att förminska mĂ€nniskor slagit till. Och precis som sĂ„ ofta Ă€r det de med rötterna nĂ„gon annanstans som drabbas hĂ„rdast. Samtidigt som politiker och tjĂ€nstemĂ€n hela tiden pratar om vikten av integration, om att bryta utanförskapet och att alla barn och unga oavsett ursprung ska ges samma möjligheter, har man bevisligen lĂ„g tilltro till de förmĂ„gor som mĂ€nniskor med invandrarbakgrund besitter. SĂ„ börjar som sĂ„ ofta björntjĂ€nsterna trilla in.

Tidigare har skolgranskningar visat att sĂ„vĂ€l förvĂ€ntningar som krav Ă€r lĂ€gre pĂ„ skolor med mĂ„nga ”invandrarelever”. Att det finns ett tydligt samband mellan vad unga mĂ€nniskor upplever förvĂ€ntas av dem och vad de presterar Ă€r ett faktum. Konsekvensen blir att barn inte fĂ„r den undervisning som de har rĂ€tt till och dĂ€rmed fortsĂ€tter ut i livet med sĂ€mre förutsĂ€ttningar Ă€n de borde haft.

 

Till SR uppger de omkring 200 rektorer som man varit i kontakt med att de – trots att de borde – inte alls eller mycket sĂ€llan gör individuella sprĂ„kbedömningar. MĂ„nga upplever ocksĂ„ att de tycker att det Ă€r svĂ„rt att veta hur de ska göra och att reglerna Ă€r otydliga. 

Det mĂ„ sĂ„ vara hĂ€nt. Men rektorerna borde veta att Ă€ven om barn har förĂ€ldrar med ett annat modersmĂ„l och talar det sprĂ„ket hemma lever de i Sverige och barn har lĂ€tt att lĂ€ra och kan utan problem ha tvĂ„ jĂ€mnstarka sprĂ„k. UtgĂ„ngspunkten mĂ„ste vara att nĂ„gon som Ă€r född och har tillbringat hela sin uppvĂ€xt i Sverige ska ha ”normal” svenskundervisning.

Malin Lernfelt Àr fristÄende liberal skribent.