Skadliga utslÀpp i EU blir dyrare. Det Àr rÀtt vÀg att gÄ.
Fit for 55 Àr namnet pÄ EU:s stora paketlösning för att minska de klimatpÄverkande utslÀppen med 55 procent till 2030. Att namnet ocksÄ spelar pÄ vÀrdet av att hÄlla sig i form Àr förstÄs fullt medvetet. Beroendet av fossil energi och produkter baserade pÄ fossila rÄvaror Àr fortfarande stort ocksÄ i vÄr vÀrldsdel, det finns omfattande onyttigheter att byta ut.
En central del Ă€r handeln med utslĂ€ppsrĂ€tter. Den var billig och lös i kanterna till en början. Ăver tid har systemet stegvis stramats Ă„t. Nu börjar det bli nĂ„got riktigt rejĂ€lt.
I takt med att tunga utslÀpp fÄr en vÀxande prislapp följer ocksÄ marknadseffekter. Innovation och produktutveckling drivs bort frÄn det klimatskadliga. VÀxande kostnader förstÀrker bilden av klimatproblemet. Utvecklingen styrs stegvis bort frÄn det olje- och gasberoende som Europa har. Smartare lösningar, bÀttre produkter och helt nya sÀtt att driva industri, handel och transporter pÄ, finner utrymme att vÀxa. Att inte göra nÄgot leder till att samhÀllskostnaderna i klimatförÀndringarnas spÄr blir allt större.
I helgen kom Europeiska rÄdet och EU-parlamentet fram till en omfattande reform av systemet för handel med utslÀpp. Det blev ocksÄ uppgörelse om en social fond som ska kunna stötta omstÀllningen. Den ska underlÀtta omstÀllning i omrÄden, branscher och situationer dÀr skarpa förÀndringar riskerar att fÄ kortsiktiga, men mycket besvÀrliga effekter.
De planerade utslĂ€ppsminskningarna ska bli 62 procent till 2030 jĂ€mfört med de 43 procent som annars hade varit fallet. Det Ă€r ett rejĂ€lt steg. Flera vardagsverksamheter som tidigare bara snuddat vid handeln med utslĂ€ppsrĂ€tter eller helt stĂ„tt vid sidan av, kommer att fĂ„ betala för sig â eller stĂ€lla om snabbt. Flyget, som tidigare bara delvis har ingĂ„tt i utslĂ€ppshandeln, kommer nu in för fullt. Det Ă€r en omfattande omstĂ€llning. Men det behöver göras för en mer hĂ„llbar trafik och verksamhet pĂ„ sĂ„vĂ€l Skavsta som Schiphol och Stuttgart, exempelvis.
Ăven vĂ€gtransporter, sjöfart, avfallsförbrĂ€nning och bostĂ€der som vĂ€rms med olja eller gas, kommer att ingĂ„ om nĂ„gra Ă„r. JĂ€rnvĂ€gar, jordbruk och fiske undantas, tills vidare.
EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C), som var enda svensk i parlamentets slutförhandlingar, bedömer att överenskommelsen innebÀr att 75 procent av Europas klimatpÄverkande utslÀpp omfattas. JÀmfört med dagens 40 procent Àr det en stor förÀndring.
PÄ mÄnga omrÄden finns förstÄs konkurrerande produktion som inte behöver betala för det som slÀpps ut. DÀrför Àr tanken att införa en prisjusteringsmekanism pÄ det som importeras. Detta ska gÄ i takt med att EU till 2034 helt tar bort möjligheterna till gratis utslÀppsrÀtter.
Unionen vill inte anvÀnda just ordet tullar. Handelshinder Àr vanligtvis inget att jubla över, och riskerar skadliga motdrag. Men det Àr ett tillfÀlligt svar i vÀntan pÄ mer starka globala drivkrafter i samma riktning.
Olof Jonmyren Àr politisk redaktör pÄ Södermanlands Nyheter (c).