Musik kan förändra världen – med rätt beslut. Populära artister behöver, precis som alla vi andra, fundera över hur våra värden i livet matchar det vi gör. Många svenskar gör detta dagligen, i stort och smått. Andra gör det uppenbarligen inte alls.
Många av oss brukade Marabou-produkter för att det är gott. Ändå väljer vi andra varumärken i dag utifrån vad vi värderar mest. Det är bättre än den simpla sockerkicken. I det vägvalet ingår även andra varumärken med samma ägare. Det är nyttigt att vara en medveten konsument.
Mondelez International, den amerikanska livsmedelskoncern som äger Marabou, struntar i att dess business bidrar till rysk BNP. Handeln rullar in i krigsekonomin och bidrar i förlängningen till att civila bombas till döds, lemlästas och skadas – dag ut och dag in – i demokratins Ukraina. Ryska drönare attackerar brandbilar och ambulanser. Ryska kryssningsrobotar mördar ukrainare i hemmet.
Bry dig, tänk efter.
Ingen kan ha missat detta. Likväl hoppade artisten Benjamin Ingrosso så lätt i galen tunna. Musikvideon "Back to you" har gjorts i samarbete med just den där chokladtillverkaren. Det är inte så lite pinsamt.
PR-strategen Edit Künstlicher skriver klokt på debattplats i Resumé om detta: ”Hans ansikte ska användas i en omfattande kampanj för att sälja Aladdinaskar till julen 2024. Benjamin ska tvätta Marabous smutsiga byk.” Få kunderna att glömma. Hon jämför med när artisten Zara Larsson skulle tvätta rent det kinesiska, diktaturstyrda Huawei – och fansen slog bakut.
Pengar luktar, faktiskt, när andra ser och hör.
Alla ansvariga i Ingrosso-chokladen slår ifrån sig. Artistens PR-folk hänvisar ryggradslöst till att samarbetet är med Marabou, inte dess ägare. Ett ogenerat struntprat. Ingrosso vet vilka han tog i hand.
Marabous försök till försvar går ut på att säga att dess produkter bara säljs i Sverige och att företaget inte kan påverka ägarbolagets beslut. Spår av ryggrad och gnagande samvete kan kanske förekomma, men här är det osynligt. Ett dotterbolag har förvisso begränsat handlingsutrymme, om ledningen försöker säga ifrån kan den lätt få sparken.
I slutänden handlar det om värderingar. För ägaren betyder något. En ägares idé och moral betyder något för dess kunder och vad det signalerar inför andra. Det färgar det vi köper, inte bara när det gäller sötsaker och andra livsmedel.
Så hur blir det med julchokladen? Det finns många bra tillverkare, tack vare marknadsekonomin. Det är samma sak med bra musik.
Som kund äger du beslutet. Tillbaka till dig.
Olof Jonmyren är politisk redaktör på centerpartistiska Södermanlands Nyheter. Texten har tidigare publicerats där.