NÀringslivet ska vara med nÀr Sverige stÀller om

Mer biobrÀnsle i biltanken Àr bÀttre Àn mindre. Det Àr viktigt för klimatet, men ocksÄ nÀringslivets investeringsvilja i omstÀllningen.

Mer biobrÀnsle i biltanken Àr bÀttre Àn mindre. Det Àr viktigt för klimatet, men ocksÄ nÀringslivets investeringsvilja i omstÀllningen.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ledare2023-09-05 16:29
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Fossilfria transporter. Det Àr inte bara en önskvÀrd framtid, utan en nödvÀndig utveckling. Sverige och resten av vÀrlden behöver stÀlla om till noll, eller i alla fall nÀra noll, klimatskadliga utslÀpp. Och detta pÄ kort tid. DÀrför finns det orosmoln i den politik som den M-ledda och SD-understödda regeringen i Sverige nu bedriver pÄ klimat- och transportomrÄdet.

Det handlar om den sĂ„ kallade "reduktionsplikten". Det vill sĂ€ga kravet pĂ„ att drivmedelsföretagen blandar ut bensin och diesel med en viss andel biobrĂ€nsle för att hĂ„lla nere mĂ€ngden koldioxid i atmosfĂ€ren. Denna andel har sedan kravet infördes 2018 ökat nĂ€stan Ă„rligen. Årets ökning pausades dock av regeringen, vilket gör att procentsatsen för biobrĂ€nsle i bensin och diesel ligger pĂ„ samma nivĂ„ som förra Ă„ret – 7,8 procent för bensinen och 30,5 procent för dieseln.

För stunden, och för medborgarnas plĂ„nböcker, kan pausen vara försvarlig. Den höga efterfrĂ„gan pĂ„ biobrĂ€nsle har varit del i att pressa upp priserna vid pumpen bĂ„de för diesel och bensin. Men regeringen vill nu kraftigt sĂ€nka kraven pĂ„ iblandningen. Dagens nivĂ„er ska sĂ€nkas till den runda siffran 6 procent, bĂ„de för diesel och bensin redan nĂ€sta Ă„r. FrĂ„n och med 2027 föreslĂ„s den helt slopas. Det Ă€r en större klimatpolitiskt omsvĂ€ngning för Sverige Ă€n en tillfĂ€llig paus. 

Det kan finnas skĂ€l att se över reduktionsplikten. Men mĂ„nga av de steg som regeringen nu tar Ă€r oroande. Flera myndigheter har konstaterat att reduktionsplikten Ă€r ett viktigt, och till med avgörande, inslag i klimatpolitiken för att stĂ€lla om till en fossilfri ekonomi.  Klimatpolitiska rĂ„det sĂ„gade redan i vĂ„ras regeringens ambitioner att kapa biobrĂ€nslenivĂ„erna. Om regeringen gĂ„r vidare: vilka klimatĂ„gĂ€rder ersĂ€tter skrotandet eller sĂ€nkningen av reduktionsplikten?

Och vad sĂ€ger nĂ€ringslivet om förslagen? Det Ă€r trots allt denna del av samhĂ€llet som ska göra den stora omstĂ€llningen. 

Bland remissinstanserna till regeringens förslag ser vi hur Maskinentreprenörerna ropar hurra – kostnaderna för anlĂ€ggningsarbetet dess medlemmar ska utföra kan sĂ€nkas! Även Transportföretagen stĂ€ller sig bakom regeringens förslag, men vill inte se en lika skarp neddragning som föreslĂ„s. 

Lantbrukarnas riksförbund ser gĂ€rna en sĂ€nkt reduktionsplikt, men Ă€r Ă€ndĂ„ skeptisk till förslagen. De lĂ€gre klimatambitionerna i denna del riskerar leda till oönskade slag mot förutsĂ€ttningarna för jord- och skogsbruk. 

Dessutom kan sÀnkta reduktionskrav, eller slopade sÄdana, slÄ undan benen för de företag som investerat mycket i biobrÀnslen. Det Àr en kritik som drivmedelsbranschen och tung industri instÀmmer i. Preem, Scania och Volvo ser hur sÀnkta krav pÄ iblandning av biobrÀnsle kan göra om intet deras och andras anstrÀngningar att göra sig av med fossilbrÀnslena i sina verksamheter.

Ska Sverige klara klimatomstÀllningen behöver politiken ha nÀringslivet med sig. Risken Àr annars att man vaskar viktiga klimatinvesteringar.