Fossilfria transporter. Det Àr inte bara en önskvÀrd framtid, utan en nödvÀndig utveckling. Sverige och resten av vÀrlden behöver stÀlla om till noll, eller i alla fall nÀra noll, klimatskadliga utslÀpp. Och detta pÄ kort tid. DÀrför finns det orosmoln i den politik som den M-ledda och SD-understödda regeringen i Sverige nu bedriver pÄ klimat- och transportomrÄdet.
Det handlar om den sĂ„ kallade "reduktionsplikten". Det vill sĂ€ga kravet pĂ„ att drivmedelsföretagen blandar ut bensin och diesel med en viss andel biobrĂ€nsle för att hĂ„lla nere mĂ€ngden koldioxid i atmosfĂ€ren. Denna andel har sedan kravet infördes 2018 ökat nĂ€stan Ă„rligen. Ă rets ökning pausades dock av regeringen, vilket gör att procentsatsen för biobrĂ€nsle i bensin och diesel ligger pĂ„ samma nivĂ„ som förra Ă„ret â 7,8 procent för bensinen och 30,5 procent för dieseln.
För stunden, och för medborgarnas plÄnböcker, kan pausen vara försvarlig. Den höga efterfrÄgan pÄ biobrÀnsle har varit del i att pressa upp priserna vid pumpen bÄde för diesel och bensin. Men regeringen vill nu kraftigt sÀnka kraven pÄ iblandningen. Dagens nivÄer ska sÀnkas till den runda siffran 6 procent, bÄde för diesel och bensin redan nÀsta Är. FrÄn och med 2027 föreslÄs den helt slopas. Det Àr en större klimatpolitiskt omsvÀngning för Sverige Àn en tillfÀllig paus.
Det kan finnas skÀl att se över reduktionsplikten. Men mÄnga av de steg som regeringen nu tar Àr oroande. Flera myndigheter har konstaterat att reduktionsplikten Àr ett viktigt, och till med avgörande, inslag i klimatpolitiken för att stÀlla om till en fossilfri ekonomi. Klimatpolitiska rÄdet sÄgade redan i vÄras regeringens ambitioner att kapa biobrÀnslenivÄerna. Om regeringen gÄr vidare: vilka klimatÄgÀrder ersÀtter skrotandet eller sÀnkningen av reduktionsplikten?
Och vad sÀger nÀringslivet om förslagen? Det Àr trots allt denna del av samhÀllet som ska göra den stora omstÀllningen.
Bland remissinstanserna till regeringens förslag ser vi hur Maskinentreprenörerna ropar hurra â kostnaderna för anlĂ€ggningsarbetet dess medlemmar ska utföra kan sĂ€nkas! Ăven Transportföretagen stĂ€ller sig bakom regeringens förslag, men vill inte se en lika skarp neddragning som föreslĂ„s.
Lantbrukarnas riksförbund ser gÀrna en sÀnkt reduktionsplikt, men Àr ÀndÄ skeptisk till förslagen. De lÀgre klimatambitionerna i denna del riskerar leda till oönskade slag mot förutsÀttningarna för jord- och skogsbruk.
Dessutom kan sÀnkta reduktionskrav, eller slopade sÄdana, slÄ undan benen för de företag som investerat mycket i biobrÀnslen. Det Àr en kritik som drivmedelsbranschen och tung industri instÀmmer i. Preem, Scania och Volvo ser hur sÀnkta krav pÄ iblandning av biobrÀnsle kan göra om intet deras och andras anstrÀngningar att göra sig av med fossilbrÀnslena i sina verksamheter.
Ska Sverige klara klimatomstÀllningen behöver politiken ha nÀringslivet med sig. Risken Àr annars att man vaskar viktiga klimatinvesteringar.