Ungdomarnas frihet viktigare än bilisters fartglädje

Det är bättre att ungdomar meckar med a-traktorer än att knarka och supa.

Det är bättre att ungdomar meckar med a-traktorer än att knarka och supa.

Foto: Anton Swärdhagen

Ledare2024-08-14 18:56
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Förra veckans aktiviteter i Katrineholm är värda att berömma. Katrineholmsveckan, som vi kallar folkfesten, är ett rikt och mångsidigt evenemang som uppskattas av både invånare och inresta. Det är inte enbart fokus på öltält och drickande – även om sådant också förekommer här. 

Att det dessutom är föreningslivet som håller ihop allt är talande för styrkorna i vår del av Sörmland. Och det är bara att önska lycka till nästa år, då Katrineholmsveckan ska fira fyra decennier.

Bland veckans evenemang fanns ett nytt inslag: EPA-kortegen. Där fick ungdomar med a-traktor visa upp sina fordon. En programpunkt som gärna får återkomma i framtiden. Att utöka punkterna där unga personer känner sig inte bara välkomna – utan även är engagerade – är önskvärt. När ungdomars intressen är representerade på Katrineholmsveckan kan de känna och ta ett större ansvar för utvecklingen av kommunen – kanske i föreningslivet.

undefined
EPA-kortege Katrineholm 2024 var ett blött men välkommet inslag under Katrineholmsveckan.

Men inte alla tycker att ungdomarnas traktorer har en självklar plats i trafik och stadsbild. Vissa önskar slänga fordonet på historiens skräphög för att de tvingar bilar och lastbilar att bromsa in. Eller så är de skeptiska till att tonåringar ska framföra så tunga fordon.

Och ja. Hamnar bilister bakom en a-traktor (som EPA-traktorerna numera kallas) så behöver de hålla en lägre hastighet än vad de annars är tillåtna att köra. På en del sträckor i Sörmland och Katrineholm kan det dessutom dröja innan det finns möjlighet för säkra omkörningar. Samtidigt är det övergående problem – många ungdomar kör åt sidan när de kan.

Visst är tonåringar i tunga fordon inte utan faror. Särskilt om förarna eller deras föräldrar mixtrat med a-traktorn så att den går att köra i högre hastighet än det tillåtna 30 kilometer i timmen. Sådant lagbrytande ska inte uppmuntras. Riskerna med körandet av de stora bilarna ska inte underskattas. Därför är det bra att regler för a-traktorer har skärpts och att fler är på gång. Dock bör lagstiftarna vara försiktiga – att höja dagens maxhastighet på 30 kilometer i timmen vore riskfyllt.

undefined
Det ska givetvis inte mixtras med a-traktorernas maxhastigheter.

Uppsidan med a-traktorerna ignoreras dock ofta av de som skäller som högst. 

Fordonsengagemanget kan hålla stökiga ungdomar borta från en del annat – droger och alkohol passar ju särdeles illa ihop med både bil- och traktorkörning. Det är definitivt bättre att mecka än att knarka. Dessutom är det knappast fel att lära sig trafikregler och vägvett i tidigare åldrar och i lägre hastigheter. Det kan förbereda för bilkörkort och annat i vuxenlivet.

A-traktorernas betydelse för ungdomarnas friheter är dessutom viktigare än vuxna bilisters gasglädje. Det är ett argument som inte bör spelas ned. Nyttan är särskilt stor för de tonåringar som inte bor på centralorten. Visst kan man önska att fler unga skulle välja cyklar eller kollektivtrafik. Samtidigt underlättar fordonet för dem att ta exempelvis sommar- och extrajobb där det saknas säkra cykelvägar och busslinjer. Vid en eventuell olycka skyddar a-traktorns kaross också bättre än plastiga mopeder.

A-traktorn har en självklar plats på vägen. Och på Katrineholmsveckan. Det är bara att vänja sig.