Stäng inte dörren för flyktingar – inte en gång till

Barn i ett skyddsrum i ukrainska Mariupol. Många fler än de tre miljoner ukrainare som hunnit ta sig ut ur landet behöver komma i säkerhet.

Barn i ett skyddsrum i ukrainska Mariupol. Många fler än de tre miljoner ukrainare som hunnit ta sig ut ur landet behöver komma i säkerhet.

Foto: Evgeniy Maloletka

Ledare2022-03-15 18:44
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Den socialdemokratiska regeringen orkade inte upprätthålla en human flyktingpolitisk linje mot ukrainare särskilt länge. Inte ens vid åsynen av en allt mer brutal rysk krigföring som dödar, lemlästar och tvingar civilbefolkningen på flykt. 

På tisdagen presenterade regeringen ett lagutkast vars syfte är att stoppa en stor del av de ukrainska flyktingarna att nå Sverige. Det handlar om ett återinförande av id-kontroller som begränsar flyktingarnas möjligheter att resa mellan EU-staterna. Det bäddar för en humanitär kris i EU:s gränsländer mot Ukraina och kan snabbt leda till stängd yttre gräns, så att flyende ukrainare inte kommer till tryggheten.

Id-kontrollerna är destruktiva, inhumana och med största sannolikhet olagliga.

I praktiken innebär förslaget en återgång till det som infördes i januari 2016. Transportföretag som har bussar, tåg och färjor till Sverige görs skyldiga att bara släppa ombord personer med giltig resehandling. Vad det innebär i ukrainarnas fall återstår att precisera men hela syftet är att se till att en stor del av dem inte kan ta färjan från Polen. Det framgår mer eller mindre i klartext i regeringens konsekvensbeskrivning.

Sedan 2017 får ukrainska medborgare med biometriska pass komma in i EU utan visum samt stanna och resa fritt inom unionen i tre månader. Men långt ifrån alla ukrainare har sådana pass. De som inte haft några planer att resa utomlands har inte skaffat dem. En del av dem som har flytt från sina hem har inte fått med sig något foto-id alls.

Följdriktigt har EU:s gränsstater avskaffat kravet på biometriskt pass för ukrainska medborgare. EU rekommenderar också i samband med aktiveringen av sitt massflyktsdirektiv att ”medlemsstaterna [bör] överväga att garantera transportföretagen att de inte kommer att bötfällas för att de accepterar passagerare som har otillräckliga resehandlingar på grund av den pågående konflikten i Ukraina”.

Det är det enda rimliga. Möjligheten att få skydd och förenas med släkt och vänner i Europa – något som EU också understryker värdet av i sitt beslut – ska inte styras av huruvida personen har en viss typ av resedokument.

Så vad händer om Sverige återinför dessa id-krav? Den uppenbara följden blir att ukrainare som saknar ”rätt” pass inte kan ta sig till vårt land. Men konsekvenserna blir större än så. Om Sverige upprättar detta resehinder kommer andra grannländer till Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien att göra detsamma. Inför utsikten att en stor mängd ukrainska flyktingar inte längre får ta sig vidare i EU, kan de komma att höja samma gränshinder mot Ukraina eller stänga den gränsen helt.

Dessa beslut kan till och med komma att införas tidigare än om två-tre veckor då id-kontrollerna mot Sverige är tänkta att träda i kraft. När svenska politiker väl skickat signalen om vad som är på gång, kan andra länder vilja ligga steget före. Resultatet kan bli att miljoner ukrainare som tvingats från sina hem av bomber kommer att sitta fast i ett Ukraina där snart sagt ingen del av landet är säker. De har då ingenstans att bo och saknar möjligheter till försörjning.

Och så är det en sak till: Den här typen av id-kontroller har redan förklarats vara olagliga av EU-domstolen. Det gjordes i en dom 2018 och gällde tyska krav på bussföretag som skulle köra till Tyskland.

Riksdagen får inte anta denna lag.