Den allmÀnna debatten om segregation överbetonar vissa kÀnnetecken. StrÀngnÀs kommun har inga av dessa. HÀr finns inga utsatta omrÄden, eller ens miljonprogram. Inget stort och iögonfallande utanförskap bland utrikes födda, vars andel Àr betydligt lÀgre Àn i riket, eller bland andra med invandrarbakgrund.
Men StrÀngnÀs Àr likvÀl en segregerad kommun, Ätminstone sett till elevuppdelningen i skolan och skolresultaten?
StrÀngnÀs tillhör de kommuner med den allra högsta andelen grundskolelever i fristÄende skolor. 40 procent av StrÀngnÀsbarnen gÄr dÀr. Som grupp presterar de vÀl. Niondeklassarna i StrÀngnÀsfriskolorna har högre meritvÀrde samt högre andel som har godkÀnt i alla Àmnen och Àr behöriga till gymnasiets yrkesprogram Àn rikssnittet.
I de kommunala skolorna ser det annorlunda ut. Mariefreds skola ligger pÄ rikssnittet och över medan Paulinska skolan och à kerskolan har betydligt sÀmre resultat.
LÀsÄret 2018/2019 var andelen behöriga till gymnasiets yrkesprogram 84 procent i Sverige som helhet. I à kerskolan var motsvarande andel 76 procent och i Paulinska skolan 70 procent. Bara hÀlften av eleverna i bÄda skolorna fick godkÀnt i alla Àmnen, jÀmfört med 76 procent i riket.
Detta Ă€r inte ett âinvandrarproblemâ, som har blivit nĂ„got av en standardanalys i debatten. De tvĂ„ kommunala skolornas underprestation Ă€r lika tydlig om man exkluderar inte bara de nyanlĂ€nda utan hela gruppen utrikes födda elever, som Ă€r förhĂ„llandevis liten.
Ăr det dĂ„ ett âfriskoleproblemâ, dĂ€r de resursstarka eleverna hamnar i friskolorna medan de med sĂ€mre förutsĂ€ttningar blir kvar i de kommunala? I viss mĂ„n Ă€r det sĂ„. Andelen barn till förĂ€ldrar med eftergymnasial utbildning Ă€r betydligt högre i StrĂ€ngnĂ€s fristĂ„ende skolor.
Men Paulinska och à kerskolan har sÀmre resultat Àven bland barn till högutbildade, samtidigt som barnen till förÀldrar med gymnasial och förgymnasial utbildning lyckas bÀttre i andra skolor.
Var det bÀttre förr, innan StrÀngnÀs blev en friskolekommun? Nja. Skillnaderna var inte fullt sÄ stora men likvÀl markanta. Under ett antal Är var det Karinslundsskolan, som inte lÀngre har ett högstadium, som var sorgebarnet, med resultat bland niorna som Àr jÀmförbara med dem i Paulinska och à kerskolan i dag.
Skolverkets översiktliga statistik ger inte mycket vĂ€gledning till var problemen ligger, förutom att andelen lĂ€rare med pedagogisk högskoleexamen Ă€r betydligt lĂ€gre pĂ„ Ă kerskolan Ă€n pĂ„ andra skolor i StrĂ€ngnĂ€s. Men StrĂ€ngnĂ€s politiska ledning â majoriteten M och S â borde veta och dĂ€rför förklara orsakerna till problemet, gĂ€rna pĂ„ denna sida, och berĂ€tta om vĂ€gen till en mer jĂ€mlik skola.