OjÀmlikheten i StrÀngnÀs skolor Àr en skandal

Paulinska skolan i StrÀngnÀs underpresterar. Skolsegregationen Àr ett gammalt StrÀngnÀsproblem som fortfarande vÀntar pÄ sin lösning.

Paulinska skolan i StrÀngnÀs underpresterar. Skolsegregationen Àr ett gammalt StrÀngnÀsproblem som fortfarande vÀntar pÄ sin lösning.

Foto: Joakim Serrander

Ledare2019-12-12 20:16
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

Den allmÀnna debatten om segregation överbetonar vissa kÀnnetecken. StrÀngnÀs kommun har inga av dessa. HÀr finns inga utsatta omrÄden, eller ens miljonprogram. Inget stort och iögonfallande utanförskap bland utrikes födda, vars andel Àr betydligt lÀgre Àn i riket, eller bland andra med invandrarbakgrund.

Men StrÀngnÀs Àr likvÀl en segregerad kommun, Ätminstone sett till elevuppdelningen i skolan och skolresultaten?

StrÀngnÀs tillhör de kommuner med den allra högsta andelen grundskolelever i fristÄende skolor. 40 procent av StrÀngnÀsbarnen gÄr dÀr. Som grupp presterar de vÀl. Niondeklassarna i StrÀngnÀsfriskolorna har högre meritvÀrde samt högre andel som har godkÀnt i alla Àmnen och Àr behöriga till gymnasiets yrkesprogram Àn rikssnittet.

I de kommunala skolorna ser det annorlunda ut. Mariefreds skola ligger pĂ„ rikssnittet och över medan Paulinska skolan och Åkerskolan har betydligt sĂ€mre resultat. 

LĂ€sĂ„ret 2018/2019 var andelen behöriga till gymnasiets yrkesprogram 84 procent i Sverige som helhet. I Åkerskolan var motsvarande andel 76 procent och i Paulinska skolan 70 procent. Bara hĂ€lften av eleverna i bĂ„da skolorna fick godkĂ€nt i alla Ă€mnen, jĂ€mfört med 76 procent i riket.

Detta Ă€r inte ett ”invandrarproblem”, som har blivit nĂ„got av en standardanalys i debatten. De tvĂ„ kommunala skolornas underprestation Ă€r lika tydlig om man exkluderar inte bara de nyanlĂ€nda utan hela gruppen utrikes födda elever, som Ă€r förhĂ„llandevis liten.

Är det dĂ„ ett ”friskoleproblem”, dĂ€r de resursstarka eleverna hamnar i friskolorna medan de med sĂ€mre förutsĂ€ttningar blir kvar i de kommunala? I viss mĂ„n Ă€r det sĂ„. Andelen barn till förĂ€ldrar med eftergymnasial utbildning Ă€r betydligt högre i StrĂ€ngnĂ€s fristĂ„ende skolor.

Men Paulinska och Åkerskolan har sĂ€mre resultat Ă€ven bland barn till högutbildade, samtidigt som barnen till förĂ€ldrar med gymnasial och förgymnasial utbildning lyckas bĂ€ttre i andra skolor.

Var det bĂ€ttre förr, innan StrĂ€ngnĂ€s blev en friskolekommun? Nja. Skillnaderna var inte fullt sĂ„ stora men likvĂ€l markanta. Under ett antal Ă„r var det Karinslundsskolan, som inte lĂ€ngre har ett högstadium, som var sorgebarnet, med resultat bland niorna som Ă€r jĂ€mförbara med dem i Paulinska och Åkerskolan i dag.

Skolverkets översiktliga statistik ger inte mycket vĂ€gledning till var problemen ligger, förutom att andelen lĂ€rare med pedagogisk högskoleexamen Ă€r betydligt lĂ€gre pĂ„ Åkerskolan Ă€n pĂ„ andra skolor i StrĂ€ngnĂ€s. Men StrĂ€ngnĂ€s politiska ledning – majoriteten M och S – borde veta och dĂ€rför förklara orsakerna till problemet, gĂ€rna pĂ„ denna sida, och berĂ€tta om vĂ€gen till en mer jĂ€mlik skola.