Muslimer har samma givna plats i Sverige som kristna

Islam bör ses som en svensk religion.

Islam bör ses som en svensk religion.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2021-03-15 19:34
Detta Àr en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion Àr oberoende liberal.

NĂ€r SD:s partisekreterare kallade islam ”en avskyvĂ€rd ideologi och religion” i SVT förra veckan, var det inget olycksfall i arbetet. Det var exakt det budskapet han ville fĂ„ fram och det Ă€r precis den Ă„sikten Richard Jomshof har. Han har uttryckt den mĂ„nga gĂ„nger genom Ă„ren.

Den retoriska glidningen mellan islam och islamism i dess olika uttryck Àr ett etablerat grepp för Sverigedemokraterna. NÀr de fÄr kritik kan de sÀga att de menade det ena och inte det andra, samtidigt som de tilltÀnkta mottagarna av budskapet vet att SD inte gör nÄgon sÄdan Ätskillnad.

I sjĂ€lva verket Ă€r avskyn mot vĂ€rldsreligionen islam en röd trĂ„d som gĂ„r genom hela partiets existens. Partiledaren Jimmie Åkesson lyfte fram det till en högre nivĂ„ i SD:s kommunikation genom att 2009 i ett debattinlĂ€gg i Aftonbladet kalla muslimer Sveriges ”största utlĂ€ndska hot sedan andra vĂ€rldskriget”.

SD knyter an till den konspiratoriska Eurabia-teorin som gÄr ut pÄ att Europa och vÀstvÀrlden befinner sig i ett civilisationskrig mot muslimer som hÄller pÄ att ta över och tvinga alla icke-muslimer till underkastelse. En teori som har varit en bÀrande del av Anders Behring Breiviks och andra sentida högerextrema terroristers ideologiska gods.

Islamofobin tillhör de rasistiska uttryck som mest effektivt underblÄser motsÀttningar. Den gör det svÄrare för svenska muslimer att leva som fullvÀrdiga medlemmar av vÄrt samhÀlle och undergrÀver i förlÀngningen vÄr demokrati.

Men denna intolerans Àr inte bara vÀldigt specifik. Den Àr Àven allmÀngiltig. Samtidshistorien visar att andra religiösa och etniska minoriteter lika gÀrna kan bli mÄltavla för högerradikaler som mobiliserar brett.

Andra partiers reaktioner pÄ uttalanden som det frÄn Jomshof bör dÀrför vara kraftfulla och gÄ lÀngre Àn att bara fördöma. De folkvalda mÄste göra klart att islam har en given plats i vÄrt land, att man ska kunna vara muslim med samma sjÀlvklarhet som man kan vara kristen i Sverige.

Det som politiker sÀger pÄverkar inte alla medborgare, inte omedelbart. Men politiker Àr auktoriteter vars lÄtanden och göranden vid tillfÀllen som detta har betydelse för hur den offentliga diskussionen kommer att föras och för stÀmningslÀget i samhÀllet.

TyvĂ€rr gick fĂ„, om nĂ„gon, partiföretrĂ€dare fullt sĂ„ lĂ„ngt i sina kommentarer förra veckan. Moderaternas agerande var dock direkt kontraproduktivt. PĂ„ onsdagen kallade Ulf Kristersson utlĂ€ggningen frĂ„n Jomshof ”stötande” och ”avskyvĂ€rt”. Det var bra eftersom alternativet, den för Moderaterna vanliga tystnaden, hade varit vĂ€rre.

TvÄ dagar efter, i intervju med Göteborgs-Posten, berÀttade dock Kristersson att han kan tÀnka sig ett formaliserat samarbetsavtal med Sverigedemokraterna före valet och Àr öppen för att ha SD-tjÀnstemÀn i regeringskansliet under sitt eventuella statsministerskap.

Och det Ă€r det hĂ€r som Ă€r problemet. Även de mest kraftfulla markeringar mot SD Ă€r inte starka nog om man strax dĂ€refter tar Ă€nnu ett steg i sitt nĂ€rmande till partiet. Det var som om Kristersson sa till Åkesson: ”Jag ryter ifrĂ„n för att det Ă€r vad som förvĂ€ntas av mig. Men jag ser det inte som sĂ„ allvarligt. Det pĂ„verkar inte vĂ„r relation.”

Det har blivit populĂ€rt att tala om de pĂ„stĂ„tt kommande förhandlingarna med SD och om ”röda linjer” i samarbetet. Men det Ă€r sĂ„ hĂ€r det ser ut i praktiken. Förhandlingen pĂ„gĂ„r nu. SD sĂ€tter tonen och flyttar linjer, medan deras tilltĂ€nkta samarbetspartier gillar lĂ€get och anpassar sig.