Bryr sig Mälartåg om sina kunder?

I veckan stängdes övervåningarna på Mälartågen av med plastband. Resenärerna fick endast reda på att det avspärrningarna gjorts av säkerhetsskäl på grund av ett "tekniskt fel". På fredagsmorgonen var plastbanden bortryckta. Kvar fanns några små snuttar av bandet i vardera hörn.

I veckan stängdes övervåningarna på Mälartågen av med plastband. Resenärerna fick endast reda på att det avspärrningarna gjorts av säkerhetsskäl på grund av ett "tekniskt fel". På fredagsmorgonen var plastbanden bortryckta. Kvar fanns några små snuttar av bandet i vardera hörn.

Foto: Felix Olsson

Ledare2023-12-08 15:08
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Det är sällan Mälartågen har en riktigt bra vecka. Men den senaste borde gå till historien som en av de sämre. 

Det kalla vädret har inte bara lett till ett otal förseningar och inställda tåg. Tågens ovanvåningar har också varit avspärrade, vilket ledde till att hälften av sittplatserna, 184 av 357 platser, tagits bort. 

På sin webbsida gav Mälartåg den intetsägande förklaringen att avspärrningen berodde på ett ”tekniskt fel”. Företaget meddelade också att utredningen av felet skulle genomföras skyndsamt och att avspärrningarna skulle tas bort så snart utredningen visade att det inte råder någon säkerhetsrisk. 

Den enda slutsatsen som rimligen gick att dra av detta var att det kunde vara farligt att visats en trappa upp. 

Varken Mälartåg eller MTR som kör tågen verkar emellertid ha gått grundkursen i krisinformation. För då hade de lärt sig att man ska berätta så mycket man vet så fort som möjligt i alla tillgängliga informationskanaler. 

Men i stället för att informera via sina webbsidor, sin app eller på tågen har företagen enbart valt att förklara vad som hänt i media.

Det var först där det framkom att det tekniska felet beror på ”att ett fåtal tåg har fått ett strömgenomslag från ledning till tak.” Eller rättare sagt att 15 000 volt starka el-blixtar slagit ned i tågtaken, som sömlöst övergår till tågens väggar. 

Och det var först via medias frågor som passagerarna fick ett svar på frågan varför det är säkrare att sitta på nedervåningen än övervåningen. Eftersom vagnen var jordad var det enligt MTR varken någon fara att sitta på första eller andra våningen. Men skador som uppstod på taket efter ett överslag skulle kunna ”orsaka obehag” för resenärerna.

Sent på torsdagskvällen meddelade Mälartåg att övervåningarna öppnas igen. På sin webbsida berättar företaget för första gången att det ”tekniska felet” handlade om ett fall av strömöverslag.

Varför man inte kunnat meddela sina kunder detta i sina egna informationskanaler tidigare förblir en gåta. 

På fredagsmorgonen informerades inte heller resenärerna på tågen varför övervåningarna öppnats igen. De fick än en gång själva leta upp informationen. På sin webbsida skriver Mälartåg att man lokaliserat två ställen på Stockholms centralstation där avståndet mellan tåget och kontaktledningen varit mindre än vanligt, vilket orsakat strömgenomslaget. Nu har felet åtgärdats.

Mälartåg och MTR är nu uppenbart glada och lättade. Lika glada är dock inte många av de resenärer som under veckan bildligt och bokstavligt lämnats ute i kylan av dem. Antingen på perrongerna i väntan på kraftigt försenade tåg eller i form av den bristande informationen. 

Mer respekt än så behöver Mälartåg och MTR ha för sina kunder.