IT-skyddet för vård och tåg behöver tåla mer

Ibland trasslar nätverk och teknik. Men riskerna för allvarliga fel och brister behöver stora företag och offentliga aktörer minska.

Ibland trasslar nätverk och teknik. Men riskerna för allvarliga fel och brister behöver stora företag och offentliga aktörer minska.

Foto: Jessica Gow/TT

Ledare2022-12-08 19:03
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

I bland strular tekniken. Det inser de flesta. Krånglande internetuppkoppling eller datortrassel i hemmet kan frustrera nog. Men när stora offentliga, och en del privata, aktörers IT-system kraschar eller brister kan skadorna bli stora och dyra.

De senaste dagarna har en del vård och tåg haft problem med sina digitala system. I Region Sörmland på tisdagen hade privata vårdgivare problem med att läsa journaler och att skriva ut recept. Det resulterade i att en hel del patienters tider i vården fick bokas om, det fanns inte kapacitet nog att ta emot alla planerade besök så länge IT-felet var pågående. IT-folket kunde på några timmar identifiera problemet och avvärja det. Inte var det något intrång i alla fall, konstaterade regionen. Men samma IT-strul ska inte kunna ske igen, var beskedet. Det återstår att se. 

På onsdagskvällen stod i princip all tågtrafik i landet still. Särskilt drabbade var de flesta tågen söder om Uppsala. Trafikverkets telefonisystem, som används för kommunikationen mellan tågcentral och lokförare, slutade fungerar under ett par timmar. För att inte riskera några olyckor fick tågen invänta till problemet avhjälpts. Vad som orsakade strulet är inte helt klart, men en uppdatering av telefonsystemet som slog bakut kan ha haft betydelse. Men illavarslande var att också reservsystemet låg nere.

Att flera IT-bekymmer skett inom så kort tid är närmast en tillfällighet. Men det belyser att teknikutvecklingen inte skett utan nya risker eller sårbarheter. När mycket mer verksamheter, privata som offentliga, kopplas upp och in blir det allt viktigare att dessa system håller ihop och håller tätt. Det måste göras klart när stat, regioner eller kommuner upphandlar IT-system och den service som följer med dem. Sårbarheter och svagheter behöver synas i sömmarna, men också reservplaner finnas på plats. 

I värsta fall kan man i en del branscher behöva använda papper och penna. Men det sista hjälper inte mycket när tågen ska rulla eller patienter vårdas. I sådana verksamheter blir det därför än viktigare att när väsentliga system bråkar eller brusar så finns det rutiner på plats eller system som backar upp.

Och så var det detta med cyberangrepp. Inget tyder på att det varit någon IT-attack dessa gånger men det har konstaterats gång på gång att vi ser mer av det. Och det kan bli stora skador. Riktade överbelastningar och utpressningsvirus kan sabotera livsavgörande vård eller lamslå energi- och transportsystem. Det kan vara skurkar som vill stjäla viktig och känslig information eller hänsynlösa regimer och deras hantlangare som vill undergräva och fördärva. 

Inte varje fara kan avlägsnas. Men företag och offentlig verksamhet kan anställa fler som är väl kunniga i cybersäkerhet. Och grundläggande internet-vett gör också nytta. Att inte trycka på länkar från oklara avsändare är en bra start.