I veckan briserade en politisk bomb i Katrineholm. Det är KD-ledaren och oppositionsrådet Joha Frondelius som föreslår att avgift för kommunens parkeringar ska införas.
Det är en idé som behöver utforskas innan den kategoriskt avfärdas.
Frondelius tycker att parkeringsavgifterna kan gå till vägunderhåll. Det är tänkbart, det finns en del vägar som skulle behöva skötas bättre. Men är det tillåtet att ta ut avgift för parkering för att fylla hål i budgeten?
För att försäkra mig om huruvida potthål är skäl nog för att plocka pengar från parkeringsanvändarna vände jag mig först till Sveriges kommuner och regioners (SKR) Parkeringshandbok – lagstiftning, reglering och tillståndsgivning". Det är läsning som inte talar till förslagets fördel. I den görs det klart att kommunen endast får ta ut parkeringsavgifter för "trafikens ordnande", och inte "enbart för att finansiera kommunal verksamhet".
Kommuner får alltså ta ut ersättning för parkering i syfte att styra trafikflöde och parkeringsanvändning – inte för att fylla på kommunens pengapåse.
Men om det är till för att fixa vägar då? Nej, inte heller då, menar SKR när jag rådfrågade organisationen. Lagen (1957:259) är tydlig: "I den omfattning som behövs för att ordna trafiken får en kommun ta ut ersättning i form av en avgift för rätten att parkera på sådana offentliga platser som står under kommunens förvaltning och som kommunen har upplåtit för parkering."
Frondelius verkar ha bakläxa att göra. Även Anneli Hedberg (S), ordförande i service- och tekniknämnden, behöver ta sig en funderare. Hon instämde i att sådana parkeringspengar skulle kunna gå till vägunderhåll, om den politiska majoriteten hade föreslagit det. Hon borde ha insett att förslaget, i den form som den nu presenterats, kan vara brott mot lagen.
Betyder det att dörren till parkeringsavgifter är stängd? Nja.
Parkeringsavgift under vissa tider på dygnet kan fortfarande vara värda att överväga. Används det på rätt platser och tider kan det minska onödigt bilresande, eller styra "parkerandet" från en plats till en annan, och därmed förbättra trafiksituationen i staden. Och att parkeringsavgifter skulle vara en "dödsstöt" för centrala Katrineholm, som Liberalernas Ewa Callhammar kallar det, är överdrivet politiskt prat.
Avgift för parkering kan till och med innebära förbättrade förutsättningar för handeln. Man kan till exempel ha två timmar fri parkering innan det börjar kostar något. Den som har en parkeringsnota som väntar eller tickar på kommer att hålla tempot i butiken. Och när en bil lämnar finns det plats för en annan. Helt fri parkering ökar snarare risken för att människor låter bilen stå stilla längre än behövligt och försvårar i sin tur för andra att hitta lediga platser.
Allt detta är tänkbara argument för en parkeringsavgift. Och sinom tid kan det bli aktuellt, även i Katrineholm, men inte nödvändigtvis snart. Politiker som nu skäller högljutt mot KD-förslaget utan att fundera över alternativen behöver besinna sig. Sådant rusande och rasande undergräver förtroendet för politiken.