Goda nyheter! Det blir fler parkeringsplatser för elbilar i Katrineholm. Det kunde man läsa i tidningen nyligen.
Det är bland annat på Vasagatan, Fredsgatan, bredvid Pressbyrån vid centralstationen och bakom Sörmlands sparbank som platserna ska inrättas. Det handlar om totalt ett tjugotal kommunala parkeringar i staden.
Nyttjandeavtalen har nyligen signerats av Qwello Sverige och Milepost. När allt är på plats återstår att ser, men Milepost beräknar att dess laddplatser blir tillgängliga i början på juni. Det är alltså sisådär tre veckor kvar.
Detta är mer än välkommet.
Klimatet är en av vår tids stora frågor. Då krävs det att politik, näringsliv, medborgare hugger i och hittar vägar till att sänka utsläppen. Att göra plats för fordon som drivs på annat än fossilt är en del i det.
När världen ställer om från diesel och bensin till el och andra klimatvänligare bränslen, så måste infrastrukturen hänga med. Utan laddstolpar, både sådana som laddar bilen snabbt och lite långsammare, försvåras och försenas omställningen i Sverige. Stora delar av våra klimatutsläpp kommer ju från transporterna.
Och ska människor känna sig motiverade att välja elbil istället för bensin och diesel så behöver valet vara förhållandevis självklart och enkelt. Då måste det finnas möjligheter att tanka till och från jobbet, hemma, men också på långsemester. Vid sidan av utrullningen av elbilarnas infrastruktur får vi dock inte missa andra bränslesorter – däribland bio- och vätgas. Dessa bränslen kan vara viktiga komponenter i den svenska kraftslagsmixen. Stort beroende av enskilda bränslesorter kan bli en försvars- och säkerhetspolitisk svaghet som man bör akta sig för.
Fler "elparkeringar" innebär att bilar som kör på bensin och diesel behöver flytta på sig något. Fler elbilsparkeringar betyder inte att det blir fler parkeringsplatser – det är "vanliga" parkeringsplatser som görs om för elbilar. Och elbilsparkeringarna får nämligen inte användas av annat än de bilar som kan tanka där, utöver vid kort på- eller avstigning. Så är det på andra håll, liksom i Katrineholm.
Kunde inte kommunen ha byggt fler parkeringsplatser istället för att byta ut det ena mot det andra? Nja. Det vore att agera oförsiktigt med den begränsade mängd värdefull mark som finns. Politik och förvaltning måste då prioritera. Överflödigt många parkeringsplatser, som under stora delar av dagen knappt används, ställs mot cykel- och gångbanor, busshållplatser, öppna allmänna ytor, kanske till och med affärsverksamheter. Sådant som är bra för ekonomi, hälsa, miljö och psykiskt välmående.
Men inte alla ser det så. Vissa delar av den högljudda bilistopinionen skäller så fort man går nära "deras" parkeringsplatser. Särskilt tydligt är det bland de som försvarar eller förminskar de klimatskadliga utsläppen från fossilbilar. Under Katrineholms-Kurirens nyhetsartikel kan man exempelvis se bra många fler tummar som pekar ner än som pekar upp.
Varför ropar inte fler av dem "hurra"? Genom fler elbilsparkeringar kan bilen fortfarande vara en del av Katrineholm, men utan de skadliga utsläpp som följer av det dagliga fossilkörandet. Staden blir en renare plats, samtidigt som fordonet inte helt trängs undan.