Saker ska kallas vid sitt rätta namn. Men när det gäller alkoholpolitiken har den förskönande beteckningen ”gårdsförsäljning” fått fäste i debatten. I stället borde det kallas vad det handlar om: privatförsäljning av alkohol.
Vid första anblicken kan frågan om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker verka ofarlig. Ordet leder tankarna till pittoreska vinodlingar med liten produktion som vill kunna sälja sina flaskor vin på den egna gården. Men nykterhetsförbundets IOGT-NTO:s rapport som publicerades i veckan säger något annat. Den berättar om ett långvarigt påverkansarbete från stora spritbolag och övrig alkohollobby.
Vodkatillverkaren The Absolut Company är ett av de bolag som starkast förespråkat privatförsäljning av alkohol. Bolaget har också investerat stort i påverkansarbetet och har genom medlemskap och styrelseposter i flera branschorganisationer haft stort inflytande på debatten. Det handlar bland annat om Sprit och vinleverantörföreningen, Livsmedelsföretagen och lokala handelskammare.
Också Svenskt Näringsliv – där Livsmedelsföretagen har medlemskap – med tillhörande opinionsorgan, försvarar sina medlemmars ekonomiska intressen och har under flera år drivit på i frågan.
Motivationen är enkel: alkoholjätten The Absolut Company hade tjänat bra på en uppluckring av alkoholmonopolet, både genom ökad egenförsäljning, men också som leverantör av råsprit till mindre producenter.
När dörren väl öppnas för den ena alkoholtillverkaren att sälja produkter vid sidan av sina anläggningar, blir det svårt att hindra andra alkoholföretag från att göra detsamma.
Visst kan det verka sympatiskt att ge små vinodlare möjligheten att sälja en del av sina produkter till besökare. Det skulle inte öka alkoholskadorna i samhället nämnvärt. Men i två statliga utredningar – en från 2009 och en från 2010 – slås det fast att gårdsförsäljning strider mot EU-rätten. När utländska bolag inte får tillgång till samma marknader som de inhemska företagen diskrimineras de. Alkoholförsäljare skulle, för att inte bryta mot reglerna, också tillåtas sälja produkter från andra tillverkare.
Och eftersom många destillerier finns tillgängliga i städerna skulle det i praktiken innebära att spritbutiker skulle öppnas där. Den så kallade gårdsförsäljningen skulle på så vis användas som bräckjärn för att bryta upp det svenska alkoholmonopolet och därmed också den svenska alkoholpolitiken. En sådan utveckling riskerar innebära ökad alkoholkonsumtion och med det social utslagning.
Skrivningen i Januariavtalet om att i år tillsätta ytterligare en utredning om att införa "gårdsförsäljning" är resultatet av idogt arbete från alkohollobbyn. De relationer alkoholföretagen har med Centern, som drivit frågan hårdast i riksdagen, har gett effekt.
En riksdagsmajoritet måste stoppa detta. Privatförsäljning av alkohol riskerar välta svensk alkoholpolitik.