Det finns svĂ„rare problem Ă€n personfrĂ„gor â om det blir ministĂ€r av de sonderingar som pĂ„gĂ„r. Den inbördes oenigheten Ă€r inte liten. Moderatlinjen om âfyra eniga partierâ var Kristerssonska ord utan tĂ€ckning.
Inom utrikes- och sÀkerhetspolitik finns kanske en hÄllbar förankring över blockgrÀnsen. PÄ flera andra omrÄden kan dock den tÀnkta inriktningen skapa och förvÀrra en socialt och ekonomiskt negativ utveckling.
Vilka som kan bli statsrÄd kan ÀndÄ vara viktigt, Àven i en möjligen kortvarig regering. En av partiledarna Àr ett problem av format. Att Ebba Busch stannar utanför Àr osannolikt, i en ministÀr dÀr KD deltar. Men inom vilket tyngre sakomrÄde skulle hon kunna fungera som statsrÄd?
NÄgra har hon, som det verkar, inte rÀtt sakinriktning och kunskapsgrund för, sÄsom miljö-, nÀringslivs- och trafikfrÄgorna. För finansministerposten finns inget trovÀrdigt namn i nÄgon av partiledningarna, men dÀremot flera slagords- och löftespolitiker. Ska KD ha en person pÄ nÄgon av posterna i finansen finns mer trovÀrdiga namn Àn partiledaren.
I polis- och andra rÀttsfrÄgor fÄr Ebba Busch slÀpa pÄ bördan av sin förberedda, slagkraftiga provokation: Efter de vÄldsamma kravallerna i pÄskhelgen sade hon: "SÄ frÄgan som borde stÀllas, det Àr: Varför sköts det inte skarpt? ... Varför har vi inte minst hundra skadade ... upprorsmakare?"
Efter den blodbadsbravaden Àr hon omöjlig i justitiedepartementet.
Men den kan förfölja henne Àven till socialdepartementet: Varför sköts det inte skarpt? Varför fick inte sjukhusakuterna ta emot minst hundra skjutna samma dag?
Det finns mer. I början av pandemin satt hon i mÄnader med i partiledaröverlÀggningar, i stort sett nöjd med det som gjordes. NÀr antalet döda hade stigit gick hon plötsligt till en partiledardebatt i SVT med en planerad förlöpning, för att smeta skuld pÄ politiska motstÄndare, och pÄ ÀmbetsmÀn:
âMed berĂ„tt modâ hade de lĂ„tit smittan spridas. SĂ„ var hennes oprecisa men suggestiva anklagelse, med utstuderat ordval.
Detta var inte sant, vilket coronakommissionen Ă€nnu en gĂ„ng klargjorde. Men det riktades mot nyckelmyndigheter under socialdepartementet â Socialstyrelsen och FolkhĂ€lsomyndigheten.
I sjukvÄrdsfrÄgorna har hon haft centralisering och statligt Àmbetsmannastyre som kÀpphÀst. Det skulle inte kunna lösa de frÄgor som vÄllar svÄrigheter för mÄnga glesbygdsregioner, med problemförstÀrkande lönestruktur och för stora incitament att verka utanför regionernas vÄrdverksamhet. Inte heller staten kan med kommando skicka medicinsk personal mellan olika landsdelar.
Men KD-förstatligandet skulle förflytta inflytandet över lokal och regional vÄrd bort frÄn glesbygdernas och andra vÀljare. Det skulle förstÀrka de kÀnslor av fjÀrrstyre och storstadsdominans som gett missnöjespolitik en del vind i seglen.
Som nyckelperson i det behövliga förtroendefulla samspelet mellan socialdepartement och Sveriges Kommuner och Landsting Ă€r KD:s partiledare belastad av sitt sĂ€tt att driva opposition â med provokationer, överdrifter och förenklingar. Av sin gapighet, som en avhoppad kommunalman (KD) kallade det.
Blir det en regering med KD uppstÄr vÀl problemet i vilket fall som helst. Men oförutsett kan det inte vara.