Dramatens uppsĂ€ttning av Dostojevskijs klassiker "Brott och straff" rĂ„kar fĂ„ premiĂ€r nĂ€r Ryssland krigar i Ukraina. Ăven om de svenska scenerna inte strukit ryska upphovspersoner frĂ„n repertoaren finns det andra som har gjort det, konstaterar Gustav Lindh.
Inte heller under repetitionerna pÄ Dramaten i Stockholm har det varit möjligt att bortse frÄn det pÄgÄende kriget.
ââAtt cancellera ett lands kultur Ă€r inte en debatt som Ă€r pĂ„ kartan i Sverige pĂ„ det sĂ€ttet. Men det hĂ€r Ă€r ett pĂ„gĂ„ende samtal som vi reflekterar över. Vi har en regissör som har en ingĂ„ng till det, sĂ€ger Gustav Lindh och framhĂ„ller att "Brott och straff" tveklöst Ă€r ett stort verk.
ââJag har försökt zooma in pĂ„ det och försöka göra det hĂ€r sĂ„ komplext som möjligt men jag förstĂ„r att du stĂ€ller frĂ„gan och det kommer sĂ€kert att pratas om det. Vi Ă€r ett gĂ€ng hĂ€r som jobbar stenhĂ„rt för att det ska bli en tĂ€nkvĂ€rd teaterupplevelse.
Utföra stordÄd
Raskolnikov Àr den fattige studenten i S:t Petersburg som inte har rÄd att fullfölja sina studier i juridik. Redan namnet, Raskolnikov betyder split och söndring, konstaterar Gustav Lindh.
Uppfylld av idéer om att vissa mÀnniskor Àr Àmnade att utföra stordÄd för att göra vÀrlden bÀttre tar sig Raskolnikov rÀtten att mörda en pantlÄnerska, som i hans ögon representerar "ett stÀnk av ondska".
ââDet Ă€r upp till Ă„skĂ„darna att göra sina analyser, men för mig handlar det om hur de hĂ€r idĂ©erna alienerar honom frĂ„n hans omgivning och till slut driver in honom i nĂ„got slags galenskap.
För regin svarar den bosnienkroatiske regissören Oliver Frljic som tidigare under sin karriÀr rört upp starka kÀnslor. I Polen kritiserade han katolska kyrkan i sin uppsÀttning av "Klatwa" (Förbannelsen) 2017, vilket resulterade i demonstrationer utanför teatern i Warszawa. Dessförinnan hade Oliver Frljic sagt upp sig som chef för Kroatiens nationalscen i protest mot landets nye kulturminister.
För Gustav Lindh har det varit en ynnest att arbeta med Frljic.
ââAtt fĂ„ kastas in i en konstnĂ€rlig process med honom och med den hĂ€r ensemblen har varit en jĂ€ttehöjdpunkt. Han Ă€r en varm och hĂ€rlig person med vĂ€ldigt mycket humor, han Ă€r helt ljuvlig, sĂ€ger han och berĂ€ttar om lustfyllda repetitioner.
ââDet har varit sĂ„ fint att komma hit varje dag. MĂ„nga kanske tycker det Ă€r svĂ„rt att gĂ„ till jobbet pĂ„ mĂ„ndag morgon, men vi har haft svĂ„rt att gĂ„ hem.
Spelar dansk prÀst
För Gustav Lindh Àr rollen ocksÄ en Äterkomst till teaterscenen efter fem Är med en rad uppmÀrksammade roller i tv-serier och filmer. I höst har han synts som Olof Lagercrantz i filmatiseringen av "BrÀnn alla mina brev". Innan han började repetera pÄ Dramaten avslutade han inspelningarna av den danske regissören Nikolaj Arcels kommande film "The bastard".
Arcel, kÀnd för storfilmen "A royal affair", har gjort Ànnu ett danskt 1700-talsdrama dÀr Gustav Lindh spelar den unge prÀsten Anton Eklund som tillsammans med en före detta kapten (Mads Mikkelsen) försöker göra hedarna pÄ Jylland bÀttre lÀmpade för jordbruk.
ââVi har varit i Prag, Tyskland och Danmark. Den Ă€r fĂ€rdiginspelad, nu Ă€r mitt fulla fokus pĂ„ "Brott och straff".
TT: Vad hÀnder sedan?
ââDet fĂ„r vi se. Jag jagar de hĂ€r utmaningarna. Det finns regissörer som jag drömmer om att jobba med i Sverige, Danmark, England och USA.