"World of warcraft" (WoW) har gÄtt och blivit myndigt. Spelfenomenet som lanserades under senhösten 2004 blev ett kulturellt fenomen och nÄdde höjder av popularitet som fÄ spel tidigare nÄtt.
Men det Àr inte en mer vuxen framtoning som utvecklarna satsar pÄ i den nionde och senaste expansionen "Dragonflight". Snarare ÄtervÀnder de till en mer lekfull tid för onlinerollspelet.
ââTanken Ă€r att det hĂ€r ska vara en vĂ€ldigt upplyftande expansion, sĂ€ger Steve Danuser som ansvarat för expansionens narrativ hos utvecklarna Blizzard och fortsĂ€tter:
ââDet finns vĂ€ldigt mĂ„nga delar hĂ€r som gör dig varm om hjĂ€rtat.
Upp i det blÄ
Mer tekniskt Àr "Dragonflight" ocksÄ tÀnkt att vara upplyftande. Det stora dragplÄstret Àr drakar. Drakar i olika fÀrger, former och nivÄer. Drakar som spelaren sjÀlv kan flyga pÄ, i ett omarbetat transportsÀtt. Men ocksÄ drakar som fiender.
ââDrakar Ă€r en slags stapelvara inom fantasy, det finns verkligen alla sorter. Jag tĂ€nker spontant pĂ„ Tolkiens Smaug. Ibland Ă€r de goda, ibland Ă€r de onda, sĂ€ger Danuser och fortsĂ€tter:
ââVĂ„ra drakar, till skillnad frĂ„n vissa andra drakar i populĂ€rkulturen, Ă€r intelligenta. De kan prata, tĂ€nka, har en kultur. Det var de som tog hand om vĂ€rlden nĂ€r den var ung. De skyddade den. Drakar var den dominanta livsformen.
Tidens tand
Danuser pÄpekar att "Dragonflight" inte Àr ett försök frÄn Blizzard att rida pÄ draksuccén frÄn "Game of thrones" eller "House of the dragon".
ââDrakar och deras agerande har varit sammanvĂ€vt med historien om Azeroth frĂ„n första början.
"Dragonflight" handlar om vad som egentligen fick drakarna att till synes försvinna frÄn "World of warcraft"-vÀrlden Azeroth. Och vad som nu fÄtt dem att ÄtervÀnda. En version av de eldsprutande reptilvarelserna i expansionen Àr spelbara och kan skifta mellan sitt draklika utseende och en mer mÀnsklig fasad.
MÄngfaldig utveckling
Att "World of warcraft" fyller 18 Är i Är tar Danuser med ro.
ââVisst, "Wow" Ă€r gammal nog att fĂ„ rösta nu. Men det Ă€r hela tiden en balans mellan att hedra det som varit och vĂ€lkomna det som Ă€r nytt, sĂ€ger han.
Blizzard har de senaste Ären skakats av ett flertal rapporter om osund arbetsmiljö och sexuella trakasserier.
ââVi Ă€r ett mer mĂ„ngfaldigt utvecklingsteam nu jĂ€mfört med nĂ€r vi startade. Det speglar ocksĂ„ vad vi ser i spelet. Det handlar om att ge alla en plats, att alla oavsett bakgrund kan kĂ€nna att de kan se sig sjĂ€lva i det hĂ€r spelet, sĂ€ger Danuser.