Ett digert program under rubriken "Journey of the Sound" bjöd kören från den kinesiska superstaden Shenzhen på under lördagen. Shenzhen var för 40 år sedan en sömnig fiskeby i södra Kina, men har i dag förvandlats till "Kinas Silicon Valley" med cirka 20 miljoner invånare.
Och även om megastaden Shenzhen är ung, så är kören betydligt yngre. I mars 2017 såg den dagens ljus och ingår i en imponerande körflora och kultur som nu Vingåker fick en smak av.
Bara det kinesiska körförbundet har 10 miljoner medlemmar, lika många människor som bor i Sverige, berättade Vingåkers kulturskolechef Fred Sjöberg innan konserten drog i gång.
Sjöberg är den som fått kören att uppträda i Vingåker och under söndagen sjöng de i Örebro, måndagen tillbringas i Göteborg och tisdagen i Oslos pampiga konserthus.
– Det kinesiska körlivet är för oss i Sverige ganska fördolt, men de har en otroligt rik körtradition, säger Fred Sjöberg.
Han är ofta i Kina och undervisar och förra året satte han upp "Johannespassionen" av Bach i Shanghai.
– Jag har jobbat med det kinesiska körlivet i flera år och har ett nätverk där. Så kom det en förfrågan från det kinesiska kulturministeriet om jag ville hjälpa till att genomföra turnén i Sverige, säger Fred Sjöberg.
Lördagskvällens konsert bestod av ett preludium i form av en bedövande vacker mongolisk pastoral och 17 sånger av både kinesiskt traditionellt snitt och modernare sånger av europeiska tonsättare.
De inledande fem sångerna var av asiatiska tonsättare. "Eight Horses" hade fin stämsång och den roliga "Camel Bell" imiterade kamelgång där en solist tidvis skymtade fram. "Spring is coming" var ett glädjesprudlande poem med energisk handklapp på slutet.
Sedan sjöng Shenzhenkören bland annat verket "Northern lights" av den norske tonsättaren Ola Gjeilo och den melankoliska "Even when he is silent", också den av en norsk kompositör, Kim André Arnesen.
Första akten avslutades med ett stycke av den lettiske tonsättaren Eriks Esenvalds, "The heaven's flock".
Tematiken tycktes pendla mellan naturromantiska och kristet färgade motiv vilket passade bra i en lokal som Västra Vingåkers kyrka med sin makalösa akustik.