Schiefauer: RÀdslan Àr ocksÄ en pandemi

Hur hanterar vi det okÀnda, det som skrÀmmer oss? Jessica Schiefauers nya roman "BÀrarna" utspelas i en framtid dÀr kvinnorna styr efter att en smitta vÀnt upp och ner pÄ hela vÀrldsordningen. Lagom till lanseringen har hon sjÀlv fÄtt covid-19.

"Jag hoppas ju att 'BÀrarna' Àr att försvarstal för mannen som individ, för den gode mannen, för maskulinitet som nÄgot positivt", sÀger Jessica Schiefauer. Pressbild.

"Jag hoppas ju att 'BÀrarna' Àr att försvarstal för mannen som individ, för den gode mannen, för maskulinitet som nÄgot positivt", sÀger Jessica Schiefauer. Pressbild.

Foto: Ola Kjelbye

Litteratur2020-10-14 06:30

Mannen som underdog. För Jessica Schiefauer var det "en busig lek". TÀnk om hon skulle degradera den grupp som i nÀstan alla samhÀllen och kulturer Àr högst upp i hierarkierna. Hon gick till och med lÀngre Àn sÄ. I hennes nya roman sitter mÀnnen, spridarna, i "karantÀnerna". De Àr mytologiserade och skrÀckinjagande, om de rymmer gÄr larmet.

FrÄgan Àr bara om det Àr motiverat?

Inför publiceringen av "BĂ€rarna" har Jessica Schiefauer varit lite rĂ€dd för att bli "snedlĂ€st". Det har dock inte skett sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. ÄndĂ„ Ă€r hon noga med att omgĂ„ende fĂ„ det sagt:

– Min önskan att skriva om ett enkönat samhĂ€lle – och det hĂ€r Ă€r viktigt för mig - har inget att göra med en personlig önskan om ett samhĂ€lle utan mĂ€n, tvĂ€rtom har jag ingen kĂ€nsla av att ett samhĂ€lle utan mĂ€n skulle vara utopiskt, 100 procent tvĂ€rtom. Gud sĂ„ fruktansvĂ€rt!

– Jag hoppas ju att att "BĂ€rarna" Ă€r ett försvarstal för mannen som individ, för den gode mannen, för maskulinitet som nĂ„got positivt.

"Ironin"

Intervjun sker digitalt. Jessica Schiefauer skulle ha tagit tÄget till Stockholm frÄn hemmet i Göteborg men har fÄtt symtom och lÄtit testa sig. Samma kvÀll kommer ett sms: "Jag har covid. Ironin". Hon kan inte lÄta bli att skratta Ät sitt tillstÄnd. "Vad annat ska man göra?"

Schiefauer blev dubbel Augustpristagare redan som 37-Ă„ring. Coronapandemins utbrott i vĂ„ras sammanföll med slutarbetet med hennes nya roman. Vid det laget hade hon funderat över livet efter en pandemi i flera Ă„r – Ă€nda sedan hon fick sitt första Augustpris för ungdomsromanen "Pojkarna", en uppgörelse med högstadiesexismen under uppvĂ€xten i KungĂ€lv.

Vill ha barn

I "BÀrarna" skriver hon inte bara utifrÄn det motsatta könet, det Àr ocksÄ hennes första vuxenroman, helt enkelt eftersom den dramatiska vÀndningen kommer med huvudpersonernas lÀngtan och medvetna beslut att försöka fÄ barn, en erfarenhet som hon tillskriver vuxenlivet.

– Om jag ska bli lite privat kan jag sĂ€ga att nĂ€r jag var gravid och fick barn blev jag vĂ€ldigt medveten om mitt kontrollbehov, eftersom det blev omöjligt att syssla med kontroll. Och dĂ€rifrĂ„n och framĂ„t började jag tĂ€nka vĂ€ldigt mycket pĂ„ ickekontroll, pĂ„ hur vi hanterar det okĂ€nda och Ă„ngesten över att vi inte vet hur nĂ„got ska gĂ„.

För hur ska man leva nÀr man inte har nÄgon aning om morgondagen? frÄgar hon retoriskt. Och just dÀr trÀffar berÀttelsen i hennes roman ocksÄ den pandemiska samtid som hon har kring sig.

– Det Ă€r de tankarna som jag har hĂ„llit pĂ„ med, inte smittan som sĂ„dan utan framtidstankarna. Det kĂ€nner jag att vi börjar prata om nu, som samhĂ€lle.

Njutningsfullt

BÀrarna lever i en vÀrld av stÀndiga katastrofer. Schiefauer motverkar dem genom att skriva sinnligt och njutningsfullt om trÀden, maten, kÀrleken och erotiken, om det som hon kallar "den lilla vÀrlden", förmÄgan att uppskatta de smÄ stunderna "i en hÀrlig lÄngsamhet". Men alla Àr inte lika mysiga. Matriarkatet i romanen bygger pÄ en falsk demokrati och visar sig ocksÄ vara fascistiskt anstruket.

Smittan i "BÀrarna" Àr hennes verktyg och det onda som en gÄng fick kvinnorna att separera sig frÄn de smittspridande mÀnnen, nu mytologiserade monster.

– Det finns inga förstahandserfarenheter av mĂ€n i Irisburg eller Dorishamn, de Ă€r Ă€r berĂ€ttelser pĂ„ samma sĂ€tt som nĂ€r folk berĂ€ttar om troll och vĂ€sen. Man mytologiserar och förmonstrigar. Det Ă€r ett sĂ€tt att förhĂ„lla sig till det okĂ€nda som mĂ€nskligheten Ă€r vĂ€ldigt bra pĂ„, sĂ€ger Jessica Schiefauer som Ă€r tacksam över det relativt nya begreppet "toxisk maskulinitet".

– Det Ă€r machobeteende, den skadliga machokulturen. MĂ€ns vĂ„ld och mĂ€ns förtryck Ă€r ett jĂ€tteproblem, men maskuliniteten som sĂ„dan Ă€r inte ett problem. I bĂ€rarnas berĂ€ttelser om spridarna Ă€r det bara den toxiska maskuliniteten som man minns. Smittan i romanen Ă€r reell, men för mig Ă€r den ocksĂ„ en metafor för rĂ€dslan.

– För rĂ€dslan Ă€r ocksĂ„ en pandemi, och den Ă€r oerhört smittsam.

Jessica Schiefauer

Född: 1978 i KungÀlv.

Bor: I Göteborg.

Bakgrund: Utbildad sprÄklÀrare i svenska och engelska. Har gÄtt skrivarkurser bÄde pÄ folkhögskolor och universitet.

SysselsĂ€ttning: Författare, förelĂ€sare och lĂ€rare i skrivande pĂ„ Ölands folkhögskola.

Augustpriser: 2011 för "Pojkarna", och 2015 för "NÀr hundarna kommer".

LÀser just nu: "JÀttemÄnga saker samtidigt, i gÄr kvÀll "Avgrunden" av Dorothea Tanning.

Ser pÄ: "Gillar bÀst Agatha Christie-filmatiseringar frÄn 1970-talet."

Framtidsplaner: "Se vad som hÀnder."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!