Mello-manusförfattaren Micke: "Lyssnat pÄ kritik"

Det har varit fem stressiga Melloveckor för den Katrineholmsbördiga manusförfattaren Micke MÄrtensson. Han bröt löftet om att inte lÀsa tidningar. "GÄr inte att tillfredsstÀlla tre miljoner".

Manusförfattaren Micke MÄrtensson frÄn Katrineholm berÀttar att han tagit till sig av kritiken frÄn tittarna.

Manusförfattaren Micke MÄrtensson frÄn Katrineholm berÀttar att han tagit till sig av kritiken frÄn tittarna.

Foto: Roger Culmsee & TT

Kultur och Nöje2021-03-12 08:35

– Just nu undersöker jag hur man sĂ€ger god kvĂ€ll pĂ„ Grekiska och IslĂ€ndska. Om man tĂ€nker att det kanske Ă€r fyra miljoner tittare vill man gĂ€rna att det ska bli rĂ€tt, sĂ€ger han. 

Han pratar förstÄs om Melodifestivalen och dess sista avsnitt, dÀr en nationell som en internationell jury (vilken Mello-experten Stefan Eriksson kallat "en bra bromskloss för det svenska folket") röstar fram vÄrt bidrag till Eurovision i Rotterdam senare i Är. DÀr har han i snart sex veckors tid varit ansvarig för mellansnack, sketcher och manus tillsammans med kollegan Anna Granath.

NĂ€r han inte tĂ€nker pĂ„ islĂ€ndska hĂ€lsningsfraser gĂ„r tankarna till manus och innehĂ„ll. Under de senaste veckorna har han i sin roll som manusförfattare jobbat dygnet runt, berĂ€ttar han. 

– Jag stĂ€nger aldrig av hjĂ€rnan och manuset lever fram till klockan 20.00. Kommer vi pĂ„ nĂ„got precis innan skriver vi in det, annars vore det tjĂ€nstefel. Jag har fĂ„tt sĂ„ mĂ„nga idĂ©er klockan 12 pĂ„ natten, och dĂ„ har jag plockat upp datorn och skrivit ned dem sĂ„ jag inte glömmer. Vi lever verkligen i Mellobubblan. Jag vet knappt vad som hĂ€nt utanför. Det har bara varit "Baila Baila" hĂ€r. 

NĂ€r vi snackade med Micke MĂ„rtensson i januari innan tĂ€vlingen gick av stapeln lovade han sig sjĂ€lv att inte lĂ€sa nĂ„gra tidningar. Givetvis har han brutit det löftet. 

– Jag lĂ€ser vĂ€ldigt mycket. Det har blivit som en drog att veta vad folket tycker. Kritik var jag beredd pĂ„ att vi skulle fĂ„ för det gĂ„r inte att tillfredsstĂ€lla tre miljoner mĂ€nniskor. Men jag har valt att lyssna pĂ„ den konstruktiva kritiken och inte bara pĂ„ de som har som image att sĂ„ga Mello. 

Hans eget favoritsegment under programmet var "Mellofamiljen" – men Ă€ven "Hermans melodiska historia" ligger honom nĂ€ra hjĂ€rtat, berĂ€ttar han. Men en favoritdeltĂ€vling vill han inte kora. 

– Varje program har varit olikt det andra. Givetvis Ă€r det skillnad mellan Timbuktu och Per Andersson. Det har varit olika teman i varje avsnitt dĂ€r vi ibland har riktat oss till publiken som kanske vanligtvis tycker att Mello Ă€r lite fjantigt. Vi har velat göra nĂ„got för alla, och det Ă€r ett viktigt public service-uppdrag. 

Vad ska du göra nÀr allt Àr över?

– Jag kommer nog vara lite ledsen. Men det hinner jag inte vara sĂ€rskilt lĂ€nge. PĂ„ tisdag ska jag börja med nĂ€sta projekt – Let's Dance. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!